Dit blijkt en meer uit cijfers van VWE/CARmonitor. Vorig jaar was er echter in augustus nog een piek in de (lease)registraties vanwege de toen noodzakelijke registratie van de laatste NEDC-auto’s, waardoor de afleveringen in september vervolgens sterk inzakten en de vergelijking dus wat mank gaat. Bovendien komt een belangrijk deel van de huidige toename op het conto van Tesla, dat met de Model 3 een regelrechte leasehit in huis heeft. Van dit model werden in september bijna vierduizend stuks aan de leasebedrijven geleverd, een ongekend hoog maandaantal.
Over de eerste negen maanden van dit jaar staat de leasemarkt daarmee voor het eerst dit jaar op een voorsprong:+3 procent; 174.626 stuks dit jaar tegenover 169.540 stuks in de eerste negen maanden van 2018.
Met een ruime verviervoudiging van de afzet dit jaar is Tesla de afgetekende groeikampioen in leaseland. Het merk bezet – vooral dankzij de groeispurt van september – inmiddels de 10de plek in het merkenklassement van de leasemarkt. Andere opvallende klimmers zijn Ford (+34,3%), Seat (+33,5%), Citroën (+34,5%) en Suzuki (+35,4%). Volkswagen voert niettemin onverkort de lijst aan, maar ziet het marktaandeel slinken naar 14,0 procent (was in 2018 nog 15,2 procent). Peugeot en Opel volgen met resp. 7,8 en 7,7 procent marktaandeel.
[…] Lees ook: Van Mossel neemt leasemarkt op sleeptouw […]