Belgische leasebedrijven zien winst dalen

De grootste autoleasebedrijven op de Belgische markt hebben hun winst vorig jaar met 40 procent zien dalen. Dat is te wijten aan de moeilijke tweedehandsmarkt en het gehavende imago van diesel, schrijft het financieel-economische dagblad De Tijd.

Belgische leasebedrijven zien winst dalen

De vijf grootste leasebedrijven in België boekten vorig jaar samen een nettowinst van 66,9 miljoen euro. Daarvan komt 29,8 miljoen voor rekening van LeasePlan dat in verhouding tot de omzet van 344 miljoen wel verreweg het beste resultaat neerzette. De grootste speler, het Franse ALD Automotive, leed op een omzet van 726 miljoen zelfs 12 miljoen verlies, berekent De Tijd.

“De verkoop van tweedehandsauto’s staat onder druk”, zegt Erwin Ollevier, de algemeen directeur van de kleinere speler Athlon. “Een deel van onze export gaat naar Nederland en Duitsland, waar de CO2-uitstoot erg gevoelig ligt en steden de dieselauto willen verbieden. Daardoor dalen de prijzen. Dat voelen we.” De markt voor nieuwe leasewagens blijft overigens wel op peil. In de eerste acht maanden van dit jaar werden er in België 216.000 bedrijfswagens ingeschreven, nagenoeg evenveel als in dezelfde periode vorig jaar.

De meeste leasebedrijven verwachten dat hun rendabiliteit in 2019 niet verder daalt. Terwijl ze de voorbije jaren focusten op een agressieve prijszetting en op het inpikken van marktaandeel van concurrenten, moeten ze nu meer aandacht hebben voor hun belangrijkste risico: de juiste inschatting van de restwaarde van een auto, aldus de Belgische krant.

Reacties

Klopt maar Van Mossel heeft en goudhaantje gekocht namelijk West lease dat door heel gerichte en heel sterke klanten binding in de Kleine en middelgrote bedrijven enorm scoort en heel sterk zijn restwaardes op een heel conservatieve heeft ingeschat. groeten erik deroost

Geplaatst door: erik deroost op
Belgische leasebedrijven zien winst dalen - Automobielmanagement.nl

Belgische leasebedrijven zien winst dalen

De grootste autoleasebedrijven op de Belgische markt hebben hun winst vorig jaar met 40 procent zien dalen. Dat is te wijten aan de moeilijke tweedehandsmarkt en het gehavende imago van diesel, schrijft het financieel-economische dagblad De Tijd.

Belgische leasebedrijven zien winst dalen

De vijf grootste leasebedrijven in België boekten vorig jaar samen een nettowinst van 66,9 miljoen euro. Daarvan komt 29,8 miljoen voor rekening van LeasePlan dat in verhouding tot de omzet van 344 miljoen wel verreweg het beste resultaat neerzette. De grootste speler, het Franse ALD Automotive, leed op een omzet van 726 miljoen zelfs 12 miljoen verlies, berekent De Tijd.

“De verkoop van tweedehandsauto’s staat onder druk”, zegt Erwin Ollevier, de algemeen directeur van de kleinere speler Athlon. “Een deel van onze export gaat naar Nederland en Duitsland, waar de CO2-uitstoot erg gevoelig ligt en steden de dieselauto willen verbieden. Daardoor dalen de prijzen. Dat voelen we.” De markt voor nieuwe leasewagens blijft overigens wel op peil. In de eerste acht maanden van dit jaar werden er in België 216.000 bedrijfswagens ingeschreven, nagenoeg evenveel als in dezelfde periode vorig jaar.

De meeste leasebedrijven verwachten dat hun rendabiliteit in 2019 niet verder daalt. Terwijl ze de voorbije jaren focusten op een agressieve prijszetting en op het inpikken van marktaandeel van concurrenten, moeten ze nu meer aandacht hebben voor hun belangrijkste risico: de juiste inschatting van de restwaarde van een auto, aldus de Belgische krant.

Reacties

Klopt maar Van Mossel heeft en goudhaantje gekocht namelijk West lease dat door heel gerichte en heel sterke klanten binding in de Kleine en middelgrote bedrijven enorm scoort en heel sterk zijn restwaardes op een heel conservatieve heeft ingeschat. groeten erik deroost

Geplaatst door: erik deroost op