Louwman-dochter Driven begeleidt de pilot. Spanjaart: “We zijn net van start gegaan en hebben inmiddels al aanmeldingen om aan de pilot deel te nemen. We zijn hier vooral reactief in geweest.” De Suzuki-dealers spelen een bescheiden rol in het geheel. “Dat kan eventueel afleveren van de S-Cross zijn. Het onderhoud heeft wel plaats bij de Suzuki-dealer. Daar maken wij geen voorselectie in.”

Directeur René Temmink van Suzuki AutoCity Deventer wil het positief benaderen. “We zijn nog in gesprek over de rol van de dealers in deze. Niet iedereen is er blij mee. We hebben 25 november een algemene ledenvergadering en daar staat dit ook op de rol. Ik ben er van overtuigd dat we er uitkomen. Ik werk al vanaf 1978 bij Suzuki en dat is altijd nog gelukt. Maar laten we eerlijk zijn, alles verandert, zeker iedere vijf jaar en over vijf jaar is het weer anders. Maar het staat dat je het met zijn allen moet doen, hoe aantrekkelijk het ook lijkt voor een importeur of fabrikant om kanalen in de keten over te slaan.”

Nimag kiest voor de S-Cross omdat dit haar grootste model is. De auto is acht centimeter langer dan de Vitara. Volgens Spanjaart kan er vanaf mei snel worden opgeschaald naar grotere aantallen. Deelnemers krijgen een gratis proefperiode van drie maanden. Particulieren worden momenteel nog niet opgenomen. “Nee het is voorlopig echt bedoeld om de zakelijke rijder over de streep te halen.”

App autodelen

Een auto van de zaak, maar dan voor het hele bedrijf. Met de pilot Suzuki Carsharing lanceert Suzuki een alternatief voor deelauto’s. Door middel van een app kunnen gebruikers de auto reserveren, openen en sluiten. Een sleuteloverdracht is niet langer nodig: alles gebeurt door middel van de app. Ook een kilometerregistratie bijhouden is niet meer nodig, ook dit regelt de app volledig automatisch.