De meeste groei zat in de private lease waar 25,6 procent meer auto’s werden geregistreerd ten opzichte van vorig jaar. Het zakelijke personenautopark nam met 9,5 procent toe en het aantal bestelauto’s in de lease steeg met 14,5 procent. ‘Het feit dat het leasewagenpark al jaren in de lift zit en nu twee jaar op rij meer dan 10 procent is gegroeid, laat zien dat autoleasing in Nederland een enorm positieve ontwikkeling doormaakt,’ aldus de VNA.

Fietslease en MaaS

Renate Hemerik, voorzitter VNA: “De autoleasesector staat er goed voor. Er is veel groei in alle segmenten en de sector bereidt zich voor op een volgende stap naar bredere mobiliteit. Kijk wat er gaande is op het gebied van fietslease en de mogelijkheden die de roep om Mobility as a Service met zich meebrengt. Waar onze sector goed is voor meer dan 50 procent van alle nieuwverkoop in Nederland, zijn we een belangrijke schakel naar een groener, zuiniger, slimmer én veiliger Nederlands wagenpark. Ik ben er dan ook van overtuigd dat we ook in de toekomst een belangrijke schakel zijn voor wat betreft de invulling van integrale en duurzame mobiliteit.”

EV en waterstof

Met de overheidsdoelstelling om de consument te stimuleren ook elektrisch te gaan rijden, zal de beweging van bezit naar gebruik alleen maar toenemen en private lease verder groeien, verwacht de VNA. Hemerik: “Private lease is voor veel consumenten een goede oplossing. Investeren is niet nodig en ze hoeven geen risico’s te nemen voor wat betreft de auto en de levensduur van de accu.” Ook waterstofauto’s traden in 2019 voorzichtig toe tot het Nederlandse wagenpark. Eind 2019 waren er volgens de VNA 220 waterstofauto’s in Nederland, waarvan 130 leaseauto’s. ‘Dat is een aandeel van 60 procent’.