Lonneke van der Horst, Marketing & Strategy Director, is een van de initiatiefnemers van het Mobility Design Center: “We merkten dat er binnen organisaties ideeën zijn voor een ander mobiliteitsbeleid en dat zij goed weten welke kant zij hiermee op willen. De stap naar de praktijk is alleen vaak lastig te concretiseren. Samen met wagenparkbeheerders, HR-managers en directieleden kunnen we dit nu helder in kaart brengen.”

Van theorie naar praktijk

Het Mobility Design Center is een vervolg op het eerder geopende Mobility Experience Center. Maar waar in het Mobility Experience Center organisaties vooral worden geïnspireerd met trendfilms en businesscases, kan men in het Mobility Design Center meteen aan de slag met het vormgeven van het beleid, aldus ALD. ‘Het is mogelijk realtime het effect te laten zien van veranderingen. Het wordt meteen duidelijk wat er gebeurt qua kosten en CO2 als bijvoorbeeld de overstap wordt gemaakt naar meer elektrisch rijden, meer fietsen of meer thuiswerken’.

Workshops

“Ook worden woon-werkafstanden van medewerkers inzichtelijk gemaakt, zodat je beter kunt inschatten wat de potentie is van alternatieve vervoersvormen. Bij de workshops wordt gebruik gemaakt van werkelijke data van het bedrijf zelf”, legt Van der Horst uit. “Gezien de huidige ontwikkelingen rondom COVID-19 en het beperken van bezoek en contact is het ook mogelijk om een online workshop te plannen. Maar online of niet, organisaties kunnen zonder meer direct aan de slag met een aantal concreet uitgewerkte scenario’s.”