De groep behaalde een nettowinst van 352 miljoen, dat is 70 procent meer dan een jaar eerder. De omzet uit leasecontracten kwam met 2,2 miljard vrijwel even hoog uit als een jaar eerder. Ook de totale vloot bleef met 1.761.000 per 30 juni op nagenoeg hetzelfde peil.
ALD wijt dat aan de vertraging bij de levering van auto’s door autofabrikanten vanwege het chiptekort. Verder was in Europa een kwart van alle nieuwe auto’s in de vloot elektrisch.
Optimisme
Gedurende het tweede kwartaal is het optimisme op veel niveaus weer teruggekeerd, zegt de Deense CEO Tim Albertsen. ‘’Hoewel er nog veel onzekerheid blijft, lijken we het zwaarste nu achter ons gelaten te hebben. Het chiptekort heeft veel aspecten van onze activiteiten beïnvloed. Het leidt tot langere vertragingen bij de aflevering van nieuwe auto’s maar heeft ook een positieve invloed op het prijsniveau op de markt voor gebruikte auto’s. Hoewel het nog niet zichtbaar is in de ontwikkeling van het totale aantal contracten, was de commerciële dynamiek uitstekend en hebben we ook een sterk opdrachtenbestand. We zijn trots dat we een doorbraak hebben gezien bij de elektrificatie waarbij ons aandeel in EV’s snel toeneemt.’’