De deelname bestond uit inzendingen van zes bureaus uit Londen, Kopenhagen, Barcelona, New York, Berlijn en Bejing. Zij presenteerden hun visie op de inrichting van de zogenaamde megasteden van de toekomst in mei in Londen. Het New Yorkse bureau is sindsdien afgehaakt vanwege ‘de enorme hoeveelheid werk’. Het voorstel van Jürgen Mayer werd gekozen door een negenkoppige jury, inclusief Stefan Sielaff en ceo Rupert Stadler van Audi AG, en onder voorzitterschap van Saskia Sassen van de London School of Economics en de Columbia University, New York. De presentaties van de winnaar en zijn vier internationale collega-bureaus zijn te zien in een expositie in het historische gebouw van de Scuola Grande della Misericordia in Venetië.

Wie verwacht daar een duidelijk beeld te krijgen van de stedelijke ontwikkeling van de toekomst, zal teleurgesteld worden. Maar die verwachting had Audi’s ceo Stadler dan ook geenszins. Wél zei hij dat de interactie tussen de Audi Think Tank en de architecten te zien als een belangrijk aspect voor de beeldvorming over mobiliteit in de grote steden van de toekomst. De denktank is daartoe dan ook speciaal in het leven geroepen. "Ik noem een voorbeeld: iedereen die auto’s wil verkopen in India moet bekend zijn met de structuur van de steden daar en van de sociale aspecten. Wanneer je met je merk in 2030 nog steeds progressief wilt zijn, zal je moeten zorgen dat je tegemoet komt aan de digitale eisen van je klanten."

De gepresenteerde visies richten zich meer op mogelijkheden, uitgaande van een wereld zonder fossiele brandstoffen en mét gebruik van digitale technologie. Dat laatste speelt in de visie van Jürgen Mayer een belangrijke rol en leidt tot interessante resultaten, met name als instrument om ruimte te scheppen in overvolle steden en om het menselijke aspect daarin terug te brengen. Mayer H. staat bekend om zijn gedurfde architectuur en nieuwe technologie. Voor deze prijsvraag richt men zich op een dynamische stad,  die altijd in beweging is en waar nooit enige verkeersstroom, inclusief voetgangers en fietsers, tot stilstand komt. "De automobilist begeeft zich daarbij in een soort waarnemingsapparaat, waarin de stedelijke omgeving op een compleet andere wijze beleefd wordt.

Stadler is tevreden met het resultaat van Urban Future Award, die naar zijn mening genoeg dialoog zal oproepen om verdere creativiteit te stimuleren en nieuwe paden in te slaan, ervan te leren en uiteindelijk om te zetten in concrete projecten. De prijs zal in 2012 een vervolg zal krijgen.

 

Zie ook: Audi-award voor bouwen aan de toekomst.