AutoRAI: aanschaf nieuwe auto maakt gelukkig

De aanschaf van een nieuwe auto maakt gelukkig. Het geluksniveau dat Nederlanders ervaren na de aanschaf van een nieuwe auto wordt beoordeeld met een ruime zeven.

Dit blijkt uit onderzoek van AutoRAI onder duizend Nederlandse autoliefhebbers. Vrouwen blijken opvallend iets gelukkiger dan mannen. Zij geven het gevoel na aanschaf een 7,5 en mannen een 7,2. Jonge mannen zijn nog iets gelukkiger met hun eerste auto: zij geven een 7,8. Als geld geen rol zou spelen, zouden mensen liefst een Audi A8, BMW 7-Serie, Mercedes S-klasse kopen. Slechts twee van de honderd mensen kiest dan voor een supermini zoals de Fiat 500, Toyota Aygo of Kia Picanto of een compacte sportieve auto als de Mazda MX-5.

 

Een op de vijf Nederlanders is wel eens jaloers op de auto van de buren. Opvallend is dat bezitters van auto’s in de grotere klassen vaker jaloers zijn op de auto van de buren (27%) dan bezitters van een klein model (20%). Daarnaast weet 59% van de autoliefhebbers in welke auto de buren rijden. Onder mannen ligt dat percentage net iets hoger (63%). Veertien procent van de mannen weet zelfs exact kleur, merk en bouwjaar van de auto ‘van hiernaast’. Slechts vijf van de honderd vrouwen weet dat ook. Opvallend is dat mannen en vrouwen die de details van de auto van hun buren exact weten ook in grotere mate jaloers zijn op de buren: elf procent van hen is heel vaak jaloers, 29 procent wel eens tot zeer vaak.

 

Maar liefst veertig procent van de autoliefhebbers vindt andere bestuurders ongeduldig en egocentrisch. En 78 procent omschrijft zichzelf echter wel als zeer tot redelijk sociaal achter het stuur. 95 procent van de bestuurders luistert radio en 81 procent luistert naar cd’s of MP3tjes. De topdrie van autoliedjes is ook onderzocht:

1. Radar Love – Golden Earring

2. Drivers seat – Sniff ‘n’ the Tears

3. Eye of the Tiger – Survivor

 

En verder: 94 procent geeft aan nooit te twitteren of te facebooken in de auto, maar jongere bestuurders (18-24 jaar) doen dat vaker: vijftien procent twittert en achttien procent facebookt. Bovendien mailt 23 procent van hen in de auto.

AutoRAI: aanschaf nieuwe auto maakt gelukkig - Automobielmanagement.nl

AutoRAI: aanschaf nieuwe auto maakt gelukkig

De aanschaf van een nieuwe auto maakt gelukkig. Het geluksniveau dat Nederlanders ervaren na de aanschaf van een nieuwe auto wordt beoordeeld met een ruime zeven.

Dit blijkt uit onderzoek van AutoRAI onder duizend Nederlandse autoliefhebbers. Vrouwen blijken opvallend iets gelukkiger dan mannen. Zij geven het gevoel na aanschaf een 7,5 en mannen een 7,2. Jonge mannen zijn nog iets gelukkiger met hun eerste auto: zij geven een 7,8. Als geld geen rol zou spelen, zouden mensen liefst een Audi A8, BMW 7-Serie, Mercedes S-klasse kopen. Slechts twee van de honderd mensen kiest dan voor een supermini zoals de Fiat 500, Toyota Aygo of Kia Picanto of een compacte sportieve auto als de Mazda MX-5.

 

Een op de vijf Nederlanders is wel eens jaloers op de auto van de buren. Opvallend is dat bezitters van auto’s in de grotere klassen vaker jaloers zijn op de auto van de buren (27%) dan bezitters van een klein model (20%). Daarnaast weet 59% van de autoliefhebbers in welke auto de buren rijden. Onder mannen ligt dat percentage net iets hoger (63%). Veertien procent van de mannen weet zelfs exact kleur, merk en bouwjaar van de auto ‘van hiernaast’. Slechts vijf van de honderd vrouwen weet dat ook. Opvallend is dat mannen en vrouwen die de details van de auto van hun buren exact weten ook in grotere mate jaloers zijn op de buren: elf procent van hen is heel vaak jaloers, 29 procent wel eens tot zeer vaak.

 

Maar liefst veertig procent van de autoliefhebbers vindt andere bestuurders ongeduldig en egocentrisch. En 78 procent omschrijft zichzelf echter wel als zeer tot redelijk sociaal achter het stuur. 95 procent van de bestuurders luistert radio en 81 procent luistert naar cd’s of MP3tjes. De topdrie van autoliedjes is ook onderzocht:

1. Radar Love – Golden Earring

2. Drivers seat – Sniff ‘n’ the Tears

3. Eye of the Tiger – Survivor

 

En verder: 94 procent geeft aan nooit te twitteren of te facebooken in de auto, maar jongere bestuurders (18-24 jaar) doen dat vaker: vijftien procent twittert en achttien procent facebookt. Bovendien mailt 23 procent van hen in de auto.