Voor de tweede maal op rij presenteerden BearingPoint Consulting en TNS NIPO de Customer Centric DNA Awards. Als basis voor de ranking vroeg TNS NIPO in totaal negenduizend consumenten naar hun ervaringen met de klantgerichtheid van bedrijven in tien verschillende sectoren.

Vorig jaar ging de Customer Centric DNA Award in de categorie Automotive ook naar Toyota. Dit jaar legde Toyota beslag op de prijs ten koste van Audi en Mercedes.

Volgens het juryrapport gooit Toyota als winnaar vooral hoge ogen op de Customer Centric DNA pijlers ‘vertrouwen’ en ‘kwaliteit van de processen’. Daarmee slaat het merk een gat met de concurrentie. Het succes van Toyota is niet in de laatste plaats te danken aan de grote mate van continuïteit in de kwaliteit van dienstverlening.

General marketing manager Toyota & Lexus, Paul van den Acker, nam de award in ontvangst. Hij is blij met de prijs: "We hebben enorm loyale klanten. Daar zijn we trots op. We doen daar ook heel erg ons best voor. Door een stuk extra aandacht bij de dealers bijvoorbeeld. We willen dat de klant de service krijgt die hij verdient. We blijven luisteren naar onze klanten en doen wat zij willen."

De autosector kan volgens de onderzoekers trots zijn. Gemiddeld genomen is klantgerichtheid in de autosector flink gegroeid. Dit is vooral te danken aan die partijen die vorig jaar ver onder het gemiddelde scoorden. Hun klanten waarderen afgelopen jaar de dienstverlening een stuk beter. Ook de drie genomineerden wisten de dienstverlening op een nog hoger peil te krijgen.