Toch maakt 35 procent ook gebruik van aanvullende vervoersvormen voor specifieke verplaatsingen. Tegelijk kiest 13 procent er voor zelf geen auto te kopen, niet zo zeer omdat men tegen de auto is maar vooral om financiële redenen.

Dat blijkt uit een groot consumentenonderzoek door Febiac, de Belgische koepel voor de auto-industrie. "83% van de Belgen rekent vandaag en in de nabije toekomst in de eerste plaats op de (eigen) auto om efficiënt, comfortabel en betrouwbaar mobiel te zijn. Mobiliteit is cruciaal voor de Belg omdat het nauw verbonden is met vrijheid. Het wordt gezien als een basisrecht dat gevrijwaard en verzekerd moet worden door de overheid," concludeert Febiac. De bond signaleert daarbij met instemming dat ook jongeren voor de auto blijven kiezen, want 80 procent van de 19- tot 24-jarigen heeft al een rijbewijs of is bezig dat te halen.

Febiac heeft ook gevraagd naar de beweegredenen bij het kopen van een nieuwe auto. Daaruit blijkt  dat vooral een weloverwogen, rationele beslissing is waarbij de consument actief online informatie zoekt en al in een vroeg stadium beslist over het merk van zijn of haar keuze. Het aantal bezoeken aan dealerships voorafgaand aan een aankoop is gedaald en zal in de toekomst nog verder afnemen. De consument hecht wel veel belang aan het kwalitatieve contact met de merkvertegenwoordiger.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding