Column Ton Roks: Jaren tachtig

Een opvallend contrast, die miljarden dollars die Volkswagen kwijt zal zijn om zijn imago in de VS weer op te poetsen – als dat überhaupt nog reparabel is – en de honderden miljoenen die verzamelaars eind augustus uitgaven tijdens het weekeinde van Pebble Beach.

Elk jaar trekt dat schone concours in Californië honderden big spenders en zij trekken op hun beurt alle grote veilinghuizen aan met honderden meer of minder klassieke auto’s. En het geld rolde, met miljoenen tegelijk.

RM Sotheby’s hamerde voor 173 miljoen dollar af, verdeeld over slechts 129 auto’s. Gooding & Company verkocht negentig procent en scoorde daarmee een totaal van 129 miljoen dollar. Bonhams rolde voor 44,5 miljoen aan automobielen de tent uit – 88 procent van het aanbod. Mecum was goed voor 43,5 miljoen dollar en Russo and Steel, dat in het goedkopere spul zit, bleef een beetje achter met slechts 61 procent verkochte auto’s voor totaal 10,2 miljoen. En dat zijn alleen nog maar de grote veilinghuizen, in totaal is er tegen de half miljard dollar aan auto’s verhandeld in dat ene weekeinde.

Blijven de prijzen in het topsegment door het dak gaan? Nee, er waren geen grote uitschieters naar boven en er waren zelfs meerdere Ferrari’s die minder opbrachten dan een half jaar geleden.

De tijd dat je blind kon kopen en slechts een paar maanden hoefde te wachten om winst te pakken lijkt voorbij. Oppassen dus als je een miljoen hebt dat in je broekzak brandt. En niet alleen met Ferrari’s, maar ook met Porsches. De 911’s, vooral de vroege en de ‘specials’ zoals de S’en de en RS’en brengen enorme bedragen op. Maar er zijn heel veel 911’s op de markt – er werden er rond Pebble Beach zo’n honderd geveild – en het moment dat de markt verzadigd raakt, is nabij. De prijzen zullen dus gaan dalen – wat niet wil zeggen dat je geen fortuin meer kunt scoren met een bijzondere 911. Die van ‘King of Cool’ Steve McQueen ging voor net iets meer dan twee miljoen dollar van de hand.

Het is helaas niet zo dat ‘rust’ in het topsegment een garantie is dat de klassiekers en youngtimers voor de gewone man betaalbaar blijven. In Californië bleek dat de mindervermogende verzamelaars zich nu op jongere verzamelauto’s gaan richten, met prijsstijgingen als gevolg. Een BMW M3 van 1989 haalde 96.250 dollar, een Ferrari 575 Superamerica van 2005 kwam op 357.500 en een BMW M1 van 1980 op 599.500 dollar.

Let op mijn woorden: de jaren tachtig en negentig zijn binnenkort helemaal in.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Column Ton Roks: Jaren tachtig - Automobielmanagement.nl

Column Ton Roks: Jaren tachtig

Een opvallend contrast, die miljarden dollars die Volkswagen kwijt zal zijn om zijn imago in de VS weer op te poetsen – als dat überhaupt nog reparabel is – en de honderden miljoenen die verzamelaars eind augustus uitgaven tijdens het weekeinde van Pebble Beach.

Elk jaar trekt dat schone concours in Californië honderden big spenders en zij trekken op hun beurt alle grote veilinghuizen aan met honderden meer of minder klassieke auto’s. En het geld rolde, met miljoenen tegelijk.

RM Sotheby’s hamerde voor 173 miljoen dollar af, verdeeld over slechts 129 auto’s. Gooding & Company verkocht negentig procent en scoorde daarmee een totaal van 129 miljoen dollar. Bonhams rolde voor 44,5 miljoen aan automobielen de tent uit – 88 procent van het aanbod. Mecum was goed voor 43,5 miljoen dollar en Russo and Steel, dat in het goedkopere spul zit, bleef een beetje achter met slechts 61 procent verkochte auto’s voor totaal 10,2 miljoen. En dat zijn alleen nog maar de grote veilinghuizen, in totaal is er tegen de half miljard dollar aan auto’s verhandeld in dat ene weekeinde.

Blijven de prijzen in het topsegment door het dak gaan? Nee, er waren geen grote uitschieters naar boven en er waren zelfs meerdere Ferrari’s die minder opbrachten dan een half jaar geleden.

De tijd dat je blind kon kopen en slechts een paar maanden hoefde te wachten om winst te pakken lijkt voorbij. Oppassen dus als je een miljoen hebt dat in je broekzak brandt. En niet alleen met Ferrari’s, maar ook met Porsches. De 911’s, vooral de vroege en de ‘specials’ zoals de S’en de en RS’en brengen enorme bedragen op. Maar er zijn heel veel 911’s op de markt – er werden er rond Pebble Beach zo’n honderd geveild – en het moment dat de markt verzadigd raakt, is nabij. De prijzen zullen dus gaan dalen – wat niet wil zeggen dat je geen fortuin meer kunt scoren met een bijzondere 911. Die van ‘King of Cool’ Steve McQueen ging voor net iets meer dan twee miljoen dollar van de hand.

Het is helaas niet zo dat ‘rust’ in het topsegment een garantie is dat de klassiekers en youngtimers voor de gewone man betaalbaar blijven. In Californië bleek dat de mindervermogende verzamelaars zich nu op jongere verzamelauto’s gaan richten, met prijsstijgingen als gevolg. Een BMW M3 van 1989 haalde 96.250 dollar, een Ferrari 575 Superamerica van 2005 kwam op 357.500 en een BMW M1 van 1980 op 599.500 dollar.

Let op mijn woorden: de jaren tachtig en negentig zijn binnenkort helemaal in.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding