‘Nederlanders kopen de Tesla 3 niet, zoals ze ook niet daten met Doutzen’

Je wilt misschien wel een Tesla Model 3, maar uiteindelijk koop je gewoon weer een Golfje of Kia. Blogger en Automobiel Management medewerker Erwin Wijman legt uit.

Die rare Elon Musk. De baas van Tesla wil de wereld schoner maken met elektrische auto’s die alleen nog rijden op zonne-energie en windenergie. Dat siert hem. Hij steekt vijf miljard dollar in een gigantische accufabriek. Dat siert hem ook. Hij wil in 2020 een half miljoen Tesla’s per jaar verkopen.
Maar dat lukt niet met het soort auto’s dat Tesla maakt. Een Tesla is namelijk een niche-auto, en daarmee het tegenovergestelde van een auto voor de massa.
 

Dat geldt ook voor de Tesla Model 3 die Musk vorige week onthulde, het kleine broertje van de Model S. ‘Model 3 maakt elektrisch rijden bereikbaar voor iedereen’, ronkt Tesla op zijn Nederlandse website.
 

Cool
De media zeggen het Tesla collectief na. ‘Elon Musk onthult langverwachte Tesla voor de massa’, kopt de Volkskrant. ‘Tesla was al cool, maar is straks ook betaalbaar’, jubelt Het Parool. Zelfs Bas van Putten bewierookt in zijn doorgaans kritische wekelijkse autotest in NRC Handelsblad Tesla als ‘game changer’ die de ‘automachten’ Volvo, VW-concern en Mercedes tot ‘Kodak 2.0′ degradeert. De Model 3 kan, oppert hij, de ‘dijkdoorbraak naar het bredere publiek’ worden. Kortom, Musk en zijn Model 3 worden toegejuicht als Apple-voorman Steve Jobs en zijn iPad in 2010, toen Apple-gelovigen wereldwijd vanachter hun Macbookjes en iPhones elkaar feliciteerden alsof hun leidsman zojuist het finale middel tegen borstkanker, Ebola én de honger in Afrika lanceerde.  

Zorgen Den Haag
Sterker nog: zelfs politiek Den Haag maakt zich grote zorgen over een massale aankoop van Tesla’s als de Model 3 in 2018 in Nederland te koop is. Een grote meerderheid van de Tweede Kamer huivert bij het idee dat het succes van de Tesla leidt tot erosie van de belastinggrondslag, zoals dat eerder gebeurde met half-elektrische (hybride) auto’s. Waarop staatssecretaris Eric Wiebes direct toezegde dat hij bij een overweldigend succes van de Tesla 3 onmiddellijk de ‘noodrem’ op de subsidiëring ervan erop zou gooien.

Regilio Tuur
Maar afgezien van de nog altijd hoge prijs van de als ‘middenklasser’ aangeduide Model 3, in de VS vanaf 35.000 dollar. Met zijn poenerige Audi- en Maserati-achtige voorkomen is de Model 3 geen middenklasse-auto maar een intimiderende auto uit de überklasse. Een blikgeworden Regilio Tuur. Zo’n pochauto zal slechts een beperkt aantal mensen aanspreken. Belangrijker: zo’n patserige auto valt niet in de smaak van buren, bazen, collega’s, relaties, klanten, vrienden en familie. Kleding, horloges, schoenen, je laat met je spullen zien wie je bent en vooral bij welke groep je behoort of wilt behoren, en bij auto’s is die segmentering helemaal extreem. Ga maar na: bij de naam Renault denk je aan heel andere dingen dan bij Mercedes. Bij Dacia heb je heel andere associaties dan bij Audi.

Ragfijn merksegmentatieweb
Niemand kiest zijn auto zelf, zoals veel mensen volhouden. Je sociale status en je buren bepalen wat je rijdt. Wat je rijdt ben je zelf. Als jij een Ibiza-buurman of een Corolla-collega hebt, kom jij niet aanzetten met een Bentley of Bugatti, en ook niet met een Audi of BMW. De acht miljoen auto’s in Nederland vormen een klassenmaatschappij, een ragfijn merksegmentatieweb.
 

Doutzen

Joggingbroek met vlekken
Vergelijk ook je eigen vrouw en je droomvrouw. Misschien vind je Doutzen Kroes woest aantrekkelijk. Maar de meeste mannen zouden zich rot schrikken als Doutzen ineens bij de voordeur staat. En dan telt niet dat je net die vale joggingbroek met vlekken draagt. Zij past gewoon niet bij jou. Zij is allesbehalve je buurmeisje. Je wilt misschien een Tesla Model 3. Maar je koopt gewoon weer een Golfje of een Kia.

Vloggende tech-nerd
Wie kopen dan wél een Tesla? (1805 stuks in 2015 in Nederland). Een homogeen groepje ondernemers en ZZP’ende consultants plus een enkele TU-hoogleraar en vloggende tech-nerd, die de peperdure Model S alleen konden/wilden aanschaffen dankzij een karrevracht subsidies. Zonder staatssteun zouden in Nederland slechts één of twee Tesla’s rondrijden. Elon Musk mag dan op een voetstuk gehesen worden, ik ken geen merk in Nederland dat alleen maar verkocht wordt dankzij overheidssubsidie. Op de NPO na misschien.
 

Irene Moors op wielen
Misschien kopen in 2018 twee- of drieduizend Nederlanders een Model 3 (met subsidie). Maar op een totale personenautoverkoop van jaarlijks 450.000 stuks is dat verwaarloosbaar. De door Tesla’s Elon Musk beijverde duurzame energietransitie lukt hem niet met een Maserati op grotemiddenklasseformaat. Voor echte verduurzaming zijn eerder elektrische Peugeots, Renaults, Opels, Nissans en Seats nodig. Of een nieuw merk elektrische auto’s dat in plaats van een Doutzen Kroes of Zac Efron komt met een Irene Moors of Carlo Boszhard op wielen.
 

Voor meer over auto’s die mensen uitkiezen (en niet andersom) klik hier.

Deze blog verscheen eerder op de website van Adformatie.  

 

Reacties

Prachtig artikel, nuttig en nodig om voldoende realistisch te blijven denken en handelen.

Geplaatst door: Roel Hindriks op

Misplaatst artikeltje van grijze duiven. Moors of Boszhard zijn al weer jaren 1.0

Geplaatst door: Pieter op

Of ze wel of niet goed verkocht worden in Nederland maakt niet veel uit. Er zijn er nu wereldwijd ongeveer 400.000 gereserveerd en dat geeft een signaal af aan de andere fabrikanten. Of er straks Tesla op onze nieuwe auto staat of Dacia maakt me niet echt uit. Als hij maar elektrisch is, er strak uitziet en als de brandweer gaat…

Tegen de tijd dat de Model 3 in Nederland lekker leverbaar wordt, zullen er al wel een aantal alternatieven zijn.

Geplaatst door: Eric op
‘Nederlanders kopen de Tesla 3 niet, zoals ze ook niet daten met Doutzen’ - Automobielmanagement.nl

‘Nederlanders kopen de Tesla 3 niet, zoals ze ook niet daten met Doutzen’

Je wilt misschien wel een Tesla Model 3, maar uiteindelijk koop je gewoon weer een Golfje of Kia. Blogger en Automobiel Management medewerker Erwin Wijman legt uit.

Die rare Elon Musk. De baas van Tesla wil de wereld schoner maken met elektrische auto’s die alleen nog rijden op zonne-energie en windenergie. Dat siert hem. Hij steekt vijf miljard dollar in een gigantische accufabriek. Dat siert hem ook. Hij wil in 2020 een half miljoen Tesla’s per jaar verkopen.
Maar dat lukt niet met het soort auto’s dat Tesla maakt. Een Tesla is namelijk een niche-auto, en daarmee het tegenovergestelde van een auto voor de massa.
 

Dat geldt ook voor de Tesla Model 3 die Musk vorige week onthulde, het kleine broertje van de Model S. ‘Model 3 maakt elektrisch rijden bereikbaar voor iedereen’, ronkt Tesla op zijn Nederlandse website.
 

Cool
De media zeggen het Tesla collectief na. ‘Elon Musk onthult langverwachte Tesla voor de massa’, kopt de Volkskrant. ‘Tesla was al cool, maar is straks ook betaalbaar’, jubelt Het Parool. Zelfs Bas van Putten bewierookt in zijn doorgaans kritische wekelijkse autotest in NRC Handelsblad Tesla als ‘game changer’ die de ‘automachten’ Volvo, VW-concern en Mercedes tot ‘Kodak 2.0′ degradeert. De Model 3 kan, oppert hij, de ‘dijkdoorbraak naar het bredere publiek’ worden. Kortom, Musk en zijn Model 3 worden toegejuicht als Apple-voorman Steve Jobs en zijn iPad in 2010, toen Apple-gelovigen wereldwijd vanachter hun Macbookjes en iPhones elkaar feliciteerden alsof hun leidsman zojuist het finale middel tegen borstkanker, Ebola én de honger in Afrika lanceerde.  

Zorgen Den Haag
Sterker nog: zelfs politiek Den Haag maakt zich grote zorgen over een massale aankoop van Tesla’s als de Model 3 in 2018 in Nederland te koop is. Een grote meerderheid van de Tweede Kamer huivert bij het idee dat het succes van de Tesla leidt tot erosie van de belastinggrondslag, zoals dat eerder gebeurde met half-elektrische (hybride) auto’s. Waarop staatssecretaris Eric Wiebes direct toezegde dat hij bij een overweldigend succes van de Tesla 3 onmiddellijk de ‘noodrem’ op de subsidiëring ervan erop zou gooien.

Regilio Tuur
Maar afgezien van de nog altijd hoge prijs van de als ‘middenklasser’ aangeduide Model 3, in de VS vanaf 35.000 dollar. Met zijn poenerige Audi- en Maserati-achtige voorkomen is de Model 3 geen middenklasse-auto maar een intimiderende auto uit de überklasse. Een blikgeworden Regilio Tuur. Zo’n pochauto zal slechts een beperkt aantal mensen aanspreken. Belangrijker: zo’n patserige auto valt niet in de smaak van buren, bazen, collega’s, relaties, klanten, vrienden en familie. Kleding, horloges, schoenen, je laat met je spullen zien wie je bent en vooral bij welke groep je behoort of wilt behoren, en bij auto’s is die segmentering helemaal extreem. Ga maar na: bij de naam Renault denk je aan heel andere dingen dan bij Mercedes. Bij Dacia heb je heel andere associaties dan bij Audi.

Ragfijn merksegmentatieweb
Niemand kiest zijn auto zelf, zoals veel mensen volhouden. Je sociale status en je buren bepalen wat je rijdt. Wat je rijdt ben je zelf. Als jij een Ibiza-buurman of een Corolla-collega hebt, kom jij niet aanzetten met een Bentley of Bugatti, en ook niet met een Audi of BMW. De acht miljoen auto’s in Nederland vormen een klassenmaatschappij, een ragfijn merksegmentatieweb.
 

Doutzen

Joggingbroek met vlekken
Vergelijk ook je eigen vrouw en je droomvrouw. Misschien vind je Doutzen Kroes woest aantrekkelijk. Maar de meeste mannen zouden zich rot schrikken als Doutzen ineens bij de voordeur staat. En dan telt niet dat je net die vale joggingbroek met vlekken draagt. Zij past gewoon niet bij jou. Zij is allesbehalve je buurmeisje. Je wilt misschien een Tesla Model 3. Maar je koopt gewoon weer een Golfje of een Kia.

Vloggende tech-nerd
Wie kopen dan wél een Tesla? (1805 stuks in 2015 in Nederland). Een homogeen groepje ondernemers en ZZP’ende consultants plus een enkele TU-hoogleraar en vloggende tech-nerd, die de peperdure Model S alleen konden/wilden aanschaffen dankzij een karrevracht subsidies. Zonder staatssteun zouden in Nederland slechts één of twee Tesla’s rondrijden. Elon Musk mag dan op een voetstuk gehesen worden, ik ken geen merk in Nederland dat alleen maar verkocht wordt dankzij overheidssubsidie. Op de NPO na misschien.
 

Irene Moors op wielen
Misschien kopen in 2018 twee- of drieduizend Nederlanders een Model 3 (met subsidie). Maar op een totale personenautoverkoop van jaarlijks 450.000 stuks is dat verwaarloosbaar. De door Tesla’s Elon Musk beijverde duurzame energietransitie lukt hem niet met een Maserati op grotemiddenklasseformaat. Voor echte verduurzaming zijn eerder elektrische Peugeots, Renaults, Opels, Nissans en Seats nodig. Of een nieuw merk elektrische auto’s dat in plaats van een Doutzen Kroes of Zac Efron komt met een Irene Moors of Carlo Boszhard op wielen.
 

Voor meer over auto’s die mensen uitkiezen (en niet andersom) klik hier.

Deze blog verscheen eerder op de website van Adformatie.  

 

Reacties

Prachtig artikel, nuttig en nodig om voldoende realistisch te blijven denken en handelen.

Geplaatst door: Roel Hindriks op

Misplaatst artikeltje van grijze duiven. Moors of Boszhard zijn al weer jaren 1.0

Geplaatst door: Pieter op

Of ze wel of niet goed verkocht worden in Nederland maakt niet veel uit. Er zijn er nu wereldwijd ongeveer 400.000 gereserveerd en dat geeft een signaal af aan de andere fabrikanten. Of er straks Tesla op onze nieuwe auto staat of Dacia maakt me niet echt uit. Als hij maar elektrisch is, er strak uitziet en als de brandweer gaat…

Tegen de tijd dat de Model 3 in Nederland lekker leverbaar wordt, zullen er al wel een aantal alternatieven zijn.

Geplaatst door: Eric op