In Frankrijk en Japan, landen waar nationale merken een belangrijke positie innemen, denken juist nog geen twee op de drie automobilisten straks weer een auto te kopen van het merk waar ze al in rijden. Aan de andere kant ligt de percentage in Groot-Brittannië of de Verenigde Staten boven de 85 procent.
Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van een Franse organisatie met de lange naam Observatoire Cetelem de ‘l Automobile. Dat onderzoeksinstituut is verbonden aan Cetelem, één van de grootste spelers op het gebied van persoonlijke kredieten – ook voor de aankoop of persoonlijke lease van een auto – in Frankrijk.

De merkentrouw bij auto’s lijkt, tegen de verwachtingen in, ook toe te nemen. Net twee-derde van de ondervraagden stelt dat ze in het verleden soms of regelmatig naar een ander merk zijn overgestapt maar dat nu minder snel zullen doen. Ook stellen velen dat hun ouders op autogebied lang niet altijd merkentrouw waren. Wel denkt de helft van de respondenten dat hun kinderen makkelijker een auto van een ander merk zullen gaan kopen.

Opmerkelijk noemt het Observatoire de bevinding dat jongeren tot dertig jaar aanzienlijk meer merkentrouw zijn dan mensen van boven de vijftig. Van die jongeren stelt 80 procent zelfs vast te houden aan het merk auto terwijl dat bij mensen boven de vijftig 72 procent en bij de tussenliggende leeftijdsgroep 77 procent is. Tenslotte constateert het Franse instituut ook dat mensen in landen met een grote nationale auto-industrie zoals Frankrijk zelf maar ook Japan er tegenwoordig over het algemeen weinig waarde aan hechten of ze een auto uit eigen land kopen of niet. De tijd dat iedere Fransman in een Renault, Peugeot of Citroën reed is nu echt voorbij, aldus het Observatoire.