Rolls-Royce koper is heel normaal

Het zijn ‘gewone stervelingen’ die een Rolls-Royce aanschaffen. Marissa van Laarhoven, algemeen directeur Cito Motors en importeur van Rolls-Royce is er heel stellig in. “Jaarlijks verkopen we zeven tot 25 nieuwe Rolls-Royces. En nee, wij noemen geen namen van klanten. Daar stellen de meesten geen prijs op, maar ze leven gewoon onder ons hoor.”

Rolls Royce koper is heel normaal

Aanleiding van het gesprek is de persintroductie van de Rolls-Royce Phantom VIII. Een legende op wielen die wederom is voorzien van elke denkbare noviteit. Werkelijk ‘alles’ zit erop, eraan of erbij. Dat betekent veel digitale snufjes en gebruik van lichtgewicht materialen als aluminium. De Phantom VIII kreeg een volledig nieuw interieur wat hem luxer maakt dan zijn voorganger en ook is hij (weer) sneller geworden. De prijs van al dat moois ligt rond de 650 duizend euro.

Geen echte concurrent

Deze nieuwe Rolls zou volgens Van Laarhoven de teller dit jaar misschien nog naar de twintig kunnen brengen. "Van 2013 tot 2017 zit er een duidelijk stijgende lijn in die laat zien dat we op de goede weg zitten. Zeker in het segment ‘high, high, high luxe’ staan we onbetwist bovenaan." Dit zelfbenoemde hoekje van de markt kent geen directe concurrenten of het zouden de superluxe Ferrari’s moeten zijn. "Het segment dat wij hanteren is gebaseerd op prijs – denk aan een vanafprijs van een half miljoen – en dan zie je eigenlijk geen auto waarmee we vergeleken kunnen worden." Bentley komt volgens Van Laarhoven niet op het lijstje. "Nee, want als je de prijs hanteert komt alleen de Mulsane in de buurt. Maar dat is zo ongeveer de prijs waar de Ghost begint. Onze concurrent is nog eerder een leuk jacht." Toch ziet de Brabantse de Bentley-rijder wel degelijk als een potentiële RR-koper. Hij of zij heeft de middelen en zoekt de ultieme luxe van een topmerk. "Maar we hebben ook klanten die zowel een Bentley als een Rolls-Royce bezitten. Eerlijk gezegd bestaat er niet één type klant. Wel houden ze allemaal van auto’s en luxe."

Wensenlijst

Dat klanten de nodige wensen op hun lijst hebben staan is niet verwonderlijk wanneer geld niet echt een rol speelt. Tachtig procent van de klanten personaliseert de auto dan ook met uiteenlopende voorkeuren. Bijna altijd kunnen ze worden vervuld. "Zolang het de veiligheid niet in gevaar brengt voeren wij het uit. Dat gaat van alle kleuren die er maar te bedenken zijn tot nu, in de Phantom, een volledig naar wens gestileerd interieur, inclusief het volledig gedigitaliseerde dashboard."
De RR-berijder verwacht aanmerkelijk meer dan een uitstekende auto die altijd en overal werkt. "Wij zorgen voor alles dat aan de auto gerelateerd is. Hotelboekingen of kaartjes voor concerten gaan echter niet via ons. Maar fabrieksbezoeken of het Festival of Speed in Goodwood doen we natuurlijk wel weer." De service omvat ook het transporteren van de auto. "Het gebeurt dat de klant naar een afspraak vliegt en dat wij ervoor zorgen dat zijn auto ter plekke is wanneer hij daar aankomt."

Memphis Depay

Gewone stervelingen rijden Rolls-Royce volgens Van Laarhoven, maar in Nederland worden de berijders van een Rolls toch heel weinig gezien. Voetballers misschien? David Beckham is één van de weinige (ex)voetballers die een Rolls-Royce heeft aangeschaft. De meeste van de voetballertjes gaan niet verder dan een Bentley Continental, met uitzondering van Memphis Depay. Hij heeft een echte Rolls. Ander BN’ers met een RR in de garage zijn pianist Wibi Soerjadi en Jack van Gelder, waarbij gezegd moet worden dat de laatste in een minder ‘dure’ klassieker werd gespot. Op mijn vraag of er misschien ook een levendige vraag is naar tweedehands Rolls-Royces word ik onmiddellijk gecorrigeerd. "Pre owned bedoelt u waarschijnlijk." Voor veel van deze klanten is het de opstap naar een nieuwe ‘Roller’. "Ze zijn onbekend met de eigenschappen van het merk en laten zich overtuigen via een pre owned model om daarna de overstap naar een nieuwe te maken." Van Laarhoven spreekt overigens tegen dat het merk bij het grote publiek weerstand zou oproepen. "Het merk heeft een mooie historie en roept bijna altijd waardering op."

Gewoon adverteren

De klantengroep die in aanmerking komt voor een RR wordt door Cito deels individueel benaderd, vooral via exclusieve events. Maar ook het gewone adverteren gaat het Eindhovense bedrijf niet uit de weg. "Dat zijn natuurlijk vooral de exclusievere lifestyle magazines. We hebben hier echt klanten gehad met de advertentie in de hand. Soms zijn ze niet volledig op de hoogte van het modelaanbod en maken we ze via de media daarmee bekend." Een andere doelgroep: verzamelaars. Zij kopen een nieuwe Rolls om deze in de garage neer te zetten. "Zij willen de auto niet gebruiken. Prima, maar de meeste klanten rijden er gewoon in."

SUV

Dat de RR-rijder vooral gezocht moet worden in de categorie grijze lokken en rode golfbroek ontkent Van Laarhoven met klem. "Zeker niet. Tegenwoordig is de gemiddelde koper een stuk jonger, en dat terwijl we bewust geen instapmodel hebben. We willen echt in de top blijven en weten dat zo’n keuze gevolgen heeft voor het volume, maar dat maakt het merk des te sterker." Rolls Royce is echter niet geheel blind voor de trends die er binnen de automotive wereld plaatsvinden. De komst van een SUV is namelijk een feit. Dit mag dan de wenkbrauwen doen fronsen van menig purist, hij of zij kan gerust zijn. "De SUV zal een echte Rolls-Royce zijn met een echte Rolls-Royce-prijs."

Rolls-Royce koper is heel normaal - Automobielmanagement.nl

Rolls-Royce koper is heel normaal

Het zijn ‘gewone stervelingen’ die een Rolls-Royce aanschaffen. Marissa van Laarhoven, algemeen directeur Cito Motors en importeur van Rolls-Royce is er heel stellig in. “Jaarlijks verkopen we zeven tot 25 nieuwe Rolls-Royces. En nee, wij noemen geen namen van klanten. Daar stellen de meesten geen prijs op, maar ze leven gewoon onder ons hoor.”

Rolls Royce koper is heel normaal

Aanleiding van het gesprek is de persintroductie van de Rolls-Royce Phantom VIII. Een legende op wielen die wederom is voorzien van elke denkbare noviteit. Werkelijk ‘alles’ zit erop, eraan of erbij. Dat betekent veel digitale snufjes en gebruik van lichtgewicht materialen als aluminium. De Phantom VIII kreeg een volledig nieuw interieur wat hem luxer maakt dan zijn voorganger en ook is hij (weer) sneller geworden. De prijs van al dat moois ligt rond de 650 duizend euro.

Geen echte concurrent

Deze nieuwe Rolls zou volgens Van Laarhoven de teller dit jaar misschien nog naar de twintig kunnen brengen. "Van 2013 tot 2017 zit er een duidelijk stijgende lijn in die laat zien dat we op de goede weg zitten. Zeker in het segment ‘high, high, high luxe’ staan we onbetwist bovenaan." Dit zelfbenoemde hoekje van de markt kent geen directe concurrenten of het zouden de superluxe Ferrari’s moeten zijn. "Het segment dat wij hanteren is gebaseerd op prijs – denk aan een vanafprijs van een half miljoen – en dan zie je eigenlijk geen auto waarmee we vergeleken kunnen worden." Bentley komt volgens Van Laarhoven niet op het lijstje. "Nee, want als je de prijs hanteert komt alleen de Mulsane in de buurt. Maar dat is zo ongeveer de prijs waar de Ghost begint. Onze concurrent is nog eerder een leuk jacht." Toch ziet de Brabantse de Bentley-rijder wel degelijk als een potentiële RR-koper. Hij of zij heeft de middelen en zoekt de ultieme luxe van een topmerk. "Maar we hebben ook klanten die zowel een Bentley als een Rolls-Royce bezitten. Eerlijk gezegd bestaat er niet één type klant. Wel houden ze allemaal van auto’s en luxe."

Wensenlijst

Dat klanten de nodige wensen op hun lijst hebben staan is niet verwonderlijk wanneer geld niet echt een rol speelt. Tachtig procent van de klanten personaliseert de auto dan ook met uiteenlopende voorkeuren. Bijna altijd kunnen ze worden vervuld. "Zolang het de veiligheid niet in gevaar brengt voeren wij het uit. Dat gaat van alle kleuren die er maar te bedenken zijn tot nu, in de Phantom, een volledig naar wens gestileerd interieur, inclusief het volledig gedigitaliseerde dashboard."
De RR-berijder verwacht aanmerkelijk meer dan een uitstekende auto die altijd en overal werkt. "Wij zorgen voor alles dat aan de auto gerelateerd is. Hotelboekingen of kaartjes voor concerten gaan echter niet via ons. Maar fabrieksbezoeken of het Festival of Speed in Goodwood doen we natuurlijk wel weer." De service omvat ook het transporteren van de auto. "Het gebeurt dat de klant naar een afspraak vliegt en dat wij ervoor zorgen dat zijn auto ter plekke is wanneer hij daar aankomt."

Memphis Depay

Gewone stervelingen rijden Rolls-Royce volgens Van Laarhoven, maar in Nederland worden de berijders van een Rolls toch heel weinig gezien. Voetballers misschien? David Beckham is één van de weinige (ex)voetballers die een Rolls-Royce heeft aangeschaft. De meeste van de voetballertjes gaan niet verder dan een Bentley Continental, met uitzondering van Memphis Depay. Hij heeft een echte Rolls. Ander BN’ers met een RR in de garage zijn pianist Wibi Soerjadi en Jack van Gelder, waarbij gezegd moet worden dat de laatste in een minder ‘dure’ klassieker werd gespot. Op mijn vraag of er misschien ook een levendige vraag is naar tweedehands Rolls-Royces word ik onmiddellijk gecorrigeerd. "Pre owned bedoelt u waarschijnlijk." Voor veel van deze klanten is het de opstap naar een nieuwe ‘Roller’. "Ze zijn onbekend met de eigenschappen van het merk en laten zich overtuigen via een pre owned model om daarna de overstap naar een nieuwe te maken." Van Laarhoven spreekt overigens tegen dat het merk bij het grote publiek weerstand zou oproepen. "Het merk heeft een mooie historie en roept bijna altijd waardering op."

Gewoon adverteren

De klantengroep die in aanmerking komt voor een RR wordt door Cito deels individueel benaderd, vooral via exclusieve events. Maar ook het gewone adverteren gaat het Eindhovense bedrijf niet uit de weg. "Dat zijn natuurlijk vooral de exclusievere lifestyle magazines. We hebben hier echt klanten gehad met de advertentie in de hand. Soms zijn ze niet volledig op de hoogte van het modelaanbod en maken we ze via de media daarmee bekend." Een andere doelgroep: verzamelaars. Zij kopen een nieuwe Rolls om deze in de garage neer te zetten. "Zij willen de auto niet gebruiken. Prima, maar de meeste klanten rijden er gewoon in."

SUV

Dat de RR-rijder vooral gezocht moet worden in de categorie grijze lokken en rode golfbroek ontkent Van Laarhoven met klem. "Zeker niet. Tegenwoordig is de gemiddelde koper een stuk jonger, en dat terwijl we bewust geen instapmodel hebben. We willen echt in de top blijven en weten dat zo’n keuze gevolgen heeft voor het volume, maar dat maakt het merk des te sterker." Rolls Royce is echter niet geheel blind voor de trends die er binnen de automotive wereld plaatsvinden. De komst van een SUV is namelijk een feit. Dit mag dan de wenkbrauwen doen fronsen van menig purist, hij of zij kan gerust zijn. "De SUV zal een echte Rolls-Royce zijn met een echte Rolls-Royce-prijs."