Hoe hack je een auto? (filmpje)

Op het DefCon computerveiligheidscongres in Las Vegas demonstreerden beveiligingsexperts Charlie Miller (Twitter) en Chris Valasek (IOActive) enkele hacks voor auto’s. De onderzoekers konden de remfunctie van een gehackte auto volledig uitschakelen, het stuur vreemde bewegingen laten maken en meer.

Denk je eens in dat je lekker met 120 km/u over de snelweg rijdt. Vervolgens maakt je auto ineens een noodstop, een fatale kettingbotsing tot gevolg. En het is niet eens jouw schuld, want de besturing van je auto werd overgenomen door hackers.

Hackdemonstratie

Miller en Valasek laten in onderstaande video zien wat ze kunnen doen met een hybride auto. Zo hackten de twee een Toyota Prius en een Ford Escape. Maar ze waarschuwen dat tientallen andere modellen kwetsbaar kunnen zijn voor dit soort hacks. De twee onderzoekers stappen in de auto bij journalist Andy Greenberg van Forbes en nemen vervolgens op onverwachte momenten de besturing over.

Zo laten de twee de auto verkeerde informatie geven over benzine-niveau en de snelheid waarop de auto rijdt. Ook laten ze de auto slingerbewegingen maken door de auto te laten denken dat hij moet fileparkeren en kunnen ze zelfs de remmen uitschakelen en de autogordels straktrekken.

Charlie Miller: "Zodra er een enkele computer in een auto overgenomen is, zal het voertuig niet meer veilig zijn." Moderne auto’s hebben tussen de 10 en 40 kleine computers aan boord. "Op dit moment zijn er niet veel manieren voor hackers om een auto draadloos aan te vallen: bluetooth, draadloze bandsensoren, telematica, maar zodra auto’s een internetverbinding krijgen, worden dingen veel gemakkelijker voor de hacker."

Bewustwording

Autofabrikanten en regeringen zijn zich er van bewust dat onze auto’s kwetsbaar zijn. Miller en Valasek ontvingen zelfs een beurs van DARPA, om uit te vogelen hoe autofabrikanten hackers kunnen weren. De grootste angst is een toekomst met meer draadloze computertechniek aan boord van een auto, of zelfs auto’s die volledig autonoom rijden. Dat zullen zeer aantrekkelijke doelwitten worden voor kwaadwillenden.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Hoe hack je een auto? (filmpje) - Automobielmanagement.nl

Hoe hack je een auto? (filmpje)

Op het DefCon computerveiligheidscongres in Las Vegas demonstreerden beveiligingsexperts Charlie Miller (Twitter) en Chris Valasek (IOActive) enkele hacks voor auto’s. De onderzoekers konden de remfunctie van een gehackte auto volledig uitschakelen, het stuur vreemde bewegingen laten maken en meer.

Denk je eens in dat je lekker met 120 km/u over de snelweg rijdt. Vervolgens maakt je auto ineens een noodstop, een fatale kettingbotsing tot gevolg. En het is niet eens jouw schuld, want de besturing van je auto werd overgenomen door hackers.

Hackdemonstratie

Miller en Valasek laten in onderstaande video zien wat ze kunnen doen met een hybride auto. Zo hackten de twee een Toyota Prius en een Ford Escape. Maar ze waarschuwen dat tientallen andere modellen kwetsbaar kunnen zijn voor dit soort hacks. De twee onderzoekers stappen in de auto bij journalist Andy Greenberg van Forbes en nemen vervolgens op onverwachte momenten de besturing over.

Zo laten de twee de auto verkeerde informatie geven over benzine-niveau en de snelheid waarop de auto rijdt. Ook laten ze de auto slingerbewegingen maken door de auto te laten denken dat hij moet fileparkeren en kunnen ze zelfs de remmen uitschakelen en de autogordels straktrekken.

Charlie Miller: "Zodra er een enkele computer in een auto overgenomen is, zal het voertuig niet meer veilig zijn." Moderne auto’s hebben tussen de 10 en 40 kleine computers aan boord. "Op dit moment zijn er niet veel manieren voor hackers om een auto draadloos aan te vallen: bluetooth, draadloze bandsensoren, telematica, maar zodra auto’s een internetverbinding krijgen, worden dingen veel gemakkelijker voor de hacker."

Bewustwording

Autofabrikanten en regeringen zijn zich er van bewust dat onze auto’s kwetsbaar zijn. Miller en Valasek ontvingen zelfs een beurs van DARPA, om uit te vogelen hoe autofabrikanten hackers kunnen weren. De grootste angst is een toekomst met meer draadloze computertechniek aan boord van een auto, of zelfs auto’s die volledig autonoom rijden. Dat zullen zeer aantrekkelijke doelwitten worden voor kwaadwillenden.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding