De nieuwe S-klasse van Mercedes-Benz is al in staat om autonoom te rijden tijdens files. "Wij willen nu ook de eerste zijn om ook andere functies van autonoom rijden te introduceren op in serie gebouwde modellen. We verwachten deze doelstelling nog dit decennium te halen", aldus Thomas Weber, hoofd van de R&D afdeling bij Mercedes’ moederconcern Daimler.

De route die de zelfrijdende S-klasse in augustus aflegde was dezelfde zoals die precies 125 jaar eerder afgelegd werd door Bertha Benz, de vrouw van Karl Benz. Zij wilde daarmee de bruikbaarheid bewijzen van de Benz patentwagen voor alledaags gebruik en legde zo de basis van het wereldwijde succes van de automobiel. De zelfrijdende Mercedes-Benz kreeg te maken met drukke en complexe verkeerssituaties, maar wist die probleemloos het hoofd te bieden. Toch is een zelfrijdende wagen nog niet verkoopklaar, aangezien die behalve technische onder meer ook juridische obstakels moet overwinnen. Zo schrijft de Europese wetgeving voor dat een autobestuurder ten allen tijde de controle moet hebben over zijn voertuig en steeds moet kunnen ingrijpen.

"Het is duidelijk dat de zelfrijdende auto nog niet showroomklaar is, maar in stappen gerealiseerd zal worden", aldus Weber. "Met deze rit hebben we alvast een belangrijke stap in de toekomst gezet". Daimler wil binnen 6 jaar een zelfrijdende auto op de markt brengen. De autofabrikant wil de eerste zijn die met een grotendeels geautomatiseerd voertuig komt en denkt dit vóór 2020 nog te kunnen doen. Daimler is niet de eerste automaker die het droombeeld van een zelfrijdende auto zegt snel te willen realiseren. Eerder zei onder meer Nissan al nog dit decennium met een auto te komen die zelfstandig het verkeer aankan.

Bron: Autointernationaal