Audi, BMW, Chevrolet, Chrysler, Ford, Kia , Mazda, Mercedes en Toyota waren allemaal naar de gokstad gekomen in de hoop in contact te komen met een nieuwe doelgroep, vooral door de presentatie van high-tech topics, variërend van geavanceerde verlichting tot in-car entertainment en vooral autonoom rijden. Audi vloog zo’n dertig Europese journalisten naar de VS om zijn nieuws voorafgaand aan de NAIAS in Detroit te presenteren, terwijl Mercedes en BMW ook met mediavertegenwoordigers naar Las Vegas waren gekomen. Degenen die nog nooit de CES hadden bezocht, zullen nooit meer over enorme drukte op een autoshow klagen. Las Vegas slaat alles, met ruim drieduizend exposanten die twintigduizend nieuwe producten presenteren.

Autonoom driften

BMW gebruikte de CES niet alleen om autonoom rijden (of beter autonoom driften, filmpje)  te demonstreren, maar ook autonoom inparkeren. Eveneens nieuw was de Samsung Galaxy Gear, een smart watch waarmee de bestuurder op afstand al in contact kan komen met zijn elektrische i3 via een speciale app. Mercedes heeft iets dergelijks met de Pebble Smart Watch.

Audi is net als zijn Duitse collega’s bezig met autonoom rijden, maar de schijnwerpers stonden voornamelijk gericht op de Audi Sport quattro Laserlicht Concept. Een verbetering ten opzichte van led-verlichting dat een beetje ingevoerd begint te raken. Audi zal de techniek toepassen op de Le Mans racewagens en de coureurs zullen dankbaar zijn voor de bijna halve kilometer zicht die ze daarmee hebben op het lange rechte eind. Audi zeg dat de verlichting binnenkort op een productiemodel zal worden geïntroduceerd maar daarmee is het merk niet de eerste. Die eer gaat naar zijn concurrent uit München, die laserlicht twee jaar geleden liet zien en het standaard zal leveren op de BMW i8, de hybride sportwagen waarvan de productieversie nog vóór mei zijn werelddebuut zal vieren. Bij Ford debuteerde het C-Max Solar Energy Concept, een variant met een dak van zonnepanelen.

Connectiviteit

Maar in stijl van de CES was connectiviteit het grote thema. Chevrolet kondigde aan praktisch al zijn modellen vanaf 2015 in samenwerking met AT&T uit te zullen rusten met nieuwe 4G LTE hotspots. Opvallen nieuws wat dat Google de automotive infotainmentwereld is binnen gestapt door samen met Audi, GM, Honda en Hyundai een Open Automotive Alliantie te tekenen die is gebaseerd op zijn Android systeem.

Kia onthulde een paar concepts die worden uitgerust met het nieuwe UVO-systeem met een breed scherm en een head-up display waarop bestuurders onder meer snelheid, verkeersinformatie en navigatie in 3D kunnen zien. Het systeem kan bovendien draadloos mobiele apparaten opladen.

Toyota FCV in 2015

Hoewel alternatieve aandrijving niet meer zo ‘cool’ is op de CES, stond Toyota in de belangstelling dank zij de nieuwe FCV, een concept voor een model met brandstofcel die in 2015 op de markt moet komen. Toyota’s vicepresident Bob Carter beloofde dat de FCV in tegenstelling tot elektrische auto’s een groot bereik zal hebben van zo’n 450 km voordat het nodig is de tank (in maximaal vijf minuten) weer met waterstof te vullen.
Toyota lanceerde bovendien twee elektrische auto’s, de compacte i-Road en de FV2. (HHemmes)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding