De brandstofcel kan de elektrische aandrijving verzorgen van componenten die gewoonlijk mechanisch worden aangedreven. Het systeem ontlast hiermee volgens de fabrikant de dynamo, met een lager brandstofverbruik en dito emissies als resultaat. Doordat de brandstofcel onafhankelijk van de motor werkt, kunnen voorzieningen in de truck die toch stroom behoeven, zoals de airconditioning of een koelkastje in de cabine, bij een uitgeschakelde motor volledig blijven functioneren. Dit betekent dat de motor van de truck gedurende verplichte rusttijden op een hete parkeerplaats niet meer hoeft te draaien om bijvoorbeeld de airco te laten werken. Dit levert uiteraard grote besparingen op in termen van uitstoot, geluidsoverlast en brandstof. De APU draait weliswaar op dieselbrandstof, maar doet dit volgens Eberspächter zoveel efficiënter dan een verbrandingsmotor, dat de uitstoot van stikstofoxide, koolmonoxide en fijnstof maar liefst negentig procent lager zijn. Voor het produceren van stroom voor de diverse stroomgebruikers van een truck neemt een dynamo omgerekend tweemaal zoveel diesel voor zijn rekening als de brandstofcel. Anders gezegd: de brandstofcel is vijftig procent zuiniger.
Klaus Beetz, directeur van Eberspächer Climate Control Systems: "De ontwikkeling van onze brandstofcel is momenteel nog niet geheel voltooid. We hebben nu echter wel een product dat wij samen met een grote truckfabrikant verder willen ontwikkelen. Nog dit jaar zullen wij intensieve praktijktests uitvoeren, waarna wij ons nieuwe product eind 2017 eerst op de Amerikaanse markt gaan introduceren."

.