Dat concludeert KPMG in zijn onderzoek Global Automotive Executive Survey 2015  onder tweehonderd ondernemingen in de auto-industrie. Dit maal zijn er opmerkelijke bevindingen, zoals de lage prioriteit voor alternatieve aandrijftechnieken. Ook de connectiviteit in de auto staat niet hoog op de agenda.
De sector verwacht dat de consument in de komende vijf jaar gewoon blijft vasthouden aan traditionele producteigenschappen, zoals het benzineverbruik, het comfort en de veiligheid. "Dat betekent dus dat de consument volgens de bedrijven nog niet gedreven wordt door innovatieve concepten en de beschikbaarheid van online diensten in het voertuig", aldus Loek Kramer, segmentleider Automotive bij KPMG.
Ondanks de roep om nieuwe en schonere technologie zal de aandacht blijven uitgaan naar het verbeteren van de huidige interne verbrandingsmotor, stelt KPMG. Ruim dertig procent van de bedrijven in deze markten verwacht dat investeringen tot 2020 hier zullen plaatsvinden en op de korte en middellange termijn de beste resultaten zullen opleveren. Kramer: "Als we kijken naar de alternatieven dan zien we zowel in de gevestigde als de opkomende markten de belangstelling voor brandstofcellen als aandrijftechniek toenemen. Plug-in hybride voertuigen moeten in beide markten duidelijk aandeel inleveren."
Mobiliteitsdiensten
Terwijl de onderzochte bedrijven er nog steeds vanuit gaan dat de consument eigenaar wil zijn van een voertuig, ziet men het aandeel van on-demand  mobiliteitsdiensten wel fors toenemen. De komende vijftien jaar verwacht men met dit soort diensten 25 procent van het totale aanbod aan mobiliteit zal uitmaken." Een andere duidelijke trend is de toename van de vraag naar kleinere auto’s en basismodellen, zowel in de gevestigde markten als in de opkomende landen. Een meerderheid van de ondernemingen verwacht tot 2020 dan ook een aanzienlijke daling van de verkoop van grotere auto’s. Kramer: "Dit zou wel eens het einde van een tijdperk kunnen betekenen. De ondernemingen in deze markten zijn in het algemeen optimistisch en verwachten over de hele linie een groei van de verkoop van het aantal modellen, hoewel kleine, standaard en middelgrote modellen meer in trek zullen zijn dan de grotere modellen, zoals limousines, bestelwagens en suv’s."

Download hier het rapport

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding