Peiling Puls: acceptatie autonoom rijden groeit

De acceptatie van (deels) autonoom autorijden neemt in Duitsland snel toe. Dat blijkt uit een steekproef onder duizend autokopers, uitgevoerd door marktonderzoekbureau Puls.

Was het percentage voorstanders bij de vorige peiling (oktober 2012) nog 22, de meest recente telefonische navraag komt uit op 32. Van principe naar praktijk is overigens iets anders: 49 procent prefereert conventioneel besturen (geheel zelfstandig), 43 procent deels autonoom rijden en vijf procent volledig autonoom. Waarbij opvalt dat mannen aanmerkelijk opener staan voor deze nieuwe techniek dan vrouwen. Niettemin concludeert Puls-directeur Konrad Weßner: "Terwijl de maatschappelijke discussie zich vooral richt op wel of niet volledig autonoom rijden, groeit de acceptatie en het gebruik van functies voor gedeeltelijke autonomie."      

Het sentiment in de samenleving kantelt, omdat ‘Autoauto’s‘ de mobiliteit verbeteren van mensen die voorheen niet konden autorijden. Ook de bijdrage aan de verkeersveiligheid, beter brandstofverbruik en filereductie wordt gewaardeerd. Autoverkopers kunnen inspelen op die groeiende acceptatie door de snufjes van voertuigen op dit vlak sterker te benoemen en te laten beleven tijdens proefritten. „Op die manier profileren ze zich als trendsetter van deze toekomsttechniek."

Peiling Puls: acceptatie autonoom rijden groeit - Automobielmanagement.nl

Peiling Puls: acceptatie autonoom rijden groeit

De acceptatie van (deels) autonoom autorijden neemt in Duitsland snel toe. Dat blijkt uit een steekproef onder duizend autokopers, uitgevoerd door marktonderzoekbureau Puls.

Was het percentage voorstanders bij de vorige peiling (oktober 2012) nog 22, de meest recente telefonische navraag komt uit op 32. Van principe naar praktijk is overigens iets anders: 49 procent prefereert conventioneel besturen (geheel zelfstandig), 43 procent deels autonoom rijden en vijf procent volledig autonoom. Waarbij opvalt dat mannen aanmerkelijk opener staan voor deze nieuwe techniek dan vrouwen. Niettemin concludeert Puls-directeur Konrad Weßner: "Terwijl de maatschappelijke discussie zich vooral richt op wel of niet volledig autonoom rijden, groeit de acceptatie en het gebruik van functies voor gedeeltelijke autonomie."      

Het sentiment in de samenleving kantelt, omdat ‘Autoauto’s‘ de mobiliteit verbeteren van mensen die voorheen niet konden autorijden. Ook de bijdrage aan de verkeersveiligheid, beter brandstofverbruik en filereductie wordt gewaardeerd. Autoverkopers kunnen inspelen op die groeiende acceptatie door de snufjes van voertuigen op dit vlak sterker te benoemen en te laten beleven tijdens proefritten. „Op die manier profileren ze zich als trendsetter van deze toekomsttechniek."