Over 5 jaar moet de architectuur al flink uitgerold zijn. Toyota streeft naar een jaarproductie van 10 miljoen auto’s. Momenteel heeft de autofabrikant wereldwijd om en nabij de 100 volledige platforms in gebruik.

Bij de nieuwe Toyota modellen met de New Global Architecture is het chassis 30 tot 65 procent stijver, zijn de componenten kleiner en zorgt de andere opbouw ook voor een lager zwaartepunt. Deze integrale aanpak verbetert de rijeigenschappen van de auto’s. Ook de botsveiligheid zal er van profiteren. Het geheel nieuw ontwikkelde modulaire platform is bedoeld voor middenklasse modellen. Deze TNGA bodemplaat levert Toyota door uitwisselbare onderdelen een kostenbesparing op van 20 procent.

Een compleet nieuwe motorenfamilie (die gemiddeld 15 procent sterker wordt) drukt het brandstofverbruik. Toyota spreekt van een besparing van 25 procent bij conventioneel aangedreven modellen en 15 procent bij hybride types. Elektromotoren moeten kleiner, lichter en efficiënter worden. Eind dit jaar presenteert Toyota de eerste nieuwe aandrijflijnen. Die debuteert in de volgende generatie Prius.

De nieuwe Prius heeft ook de primeur voor wat betreft de in de tweede alinea genoemde TNGA bodemplaat. Daarna volgen de tweede generatie Lexus CT en de Corolla. De Auris maakt in 2018 de overstap, evenals de mondiaal te verkopen opvolger van de Avensis.

Het plan van de Japanners is om dit jaar de eerste nieuwe aandrijflijnen en platformvarianten te introduceren. In 2020 zal ongeveer de helft van de mondiaal verkochte nieuwe Toyota’s gamma gebruik maken van de nieuwe, variabele architectuur. Middelgrote modellen met voorwielaandrijving bijten de spits af, gevolgd door grotere en kleinere Toyota’s.

Volgens Toyota is TNGA geschikt voor "zowel compacte auto’s als MPV modellen. Zichtbare overeenkomsten zullen zaken als de pedalen, de versnellingspook, het multimediascherm en het stuurwiel zijn. Van buiten zullen alleen de zijspiegels de afkomst van de auto’s verklappen, aldus Toyota.

Ook achterwiel aangedreven auto’s profiteren van de nieuwe DNA. Het hiervoor benodigde platform wordt momenteel in samenwerking met BMW ontwikkeld. Toyota wil het onderstel gebruiken voor een sportwagen die boven de GT86 in het gamma moet komen en die waarschijnlijk Supra gaat heten. BMW zal de opvolger van de Z4 op dit platform baseren.

De strategiewijziging bij Toyota is nodig omdat het marktaandeel van het autoconcern onder druk staat. Vorig jaar eindigde de strijd met Volkswagen om het mondiale leiderschap in een fotofinish. Ook landgenoot Nissan groeit dankzij de alliantie met Renault sneller. Doorgaan op de ingeslagen weg is daarom geen optie. Toyota moet auto’s gaan bouwen die enerzijds goedkoper en anderzijds meer begerenswaardig zijn.

Bron: Autointernationaal

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding