Op de middellange en lange termijn gaat het met de diesel bergafwaarts, is de conclusie van een studie van Jato Dynamics GmbH. Bovendien denkt men dat de beruchte dieselgate van Volkswagen de alternatieve aandrijvingen weleens een beslissende duw in de rug zou kunnen gaan geven.

Kan diesel overleven? 

Op de middellange termijn zal de diesel in Europa, zeker in Duitsland, een belangrijke rol blijven spelen maar dan wel met een neerwaartse tendens, zeggen de experts van Jato op basis van hun studie ‘Kan de diesel overleven?’  De verspreiding van de diesel zal in de komende  jaren in alle segmenten teruglopen, maar met wezenlijke verschillen per voertuigklasse.  Met name bij de kleinste modellen zal de  diesel verder wegzakken en ook bij de kleinere suv’s zal hij aandeel verliezen in de komende jaren. In de segmenten vanaf de hogere middenklassers zal de diesel nog wel populair blijven. In Duitsland zijn de diesels goed voor 48 procent van alle registraties. Bij Volkswagen lag het aandeel op 55 procent (peildatum oktober 2015) maar bij Land Rover zag men het allerhoogste aandeel met 92 procent, net boven Volvo met 91 procent.  Al voor het emissieschandaal liet de markt van gebruikte auto’s zien dat de diesels geleidelijk aan restwaarde verliezen. En deze ontwikkeling zou zich verder kunnen voortzetten.

Voorsprong niet verkwanselen

Volgens de redenering van Jato zal de actuele discussie over de uitstoot van schadelijke stoffen, dieseltechnologie en testmethoden de verdere verspreiding van alternatieve aandrijvingen aanjagen. De Duitse autofabrikanten worden meer onder druk gezet om op tijd en veel intensiever te investeren in deze technologieën, het gaat er immers om de technologische voorsprong die de Duitse autoindustrie heeft niet te verkwanselen. De bediscussieerde subsidies voor elektrische auto’s zou een duurzaam succes voor de ev kunnen stimuleren. Een snellere ontwikkeling van alternatieven voor de diesel zal zich in het bijzonder manifesteren in die segmenten waarin de diesel nu ook al een ondergeschikte rol speelt. Dus met name bij de kleine(re) auto’s.

Negatieve signalen 

Maar ondanks alles blijft de dieselmotor vooralsnog cruciaal bij het bereiken van het voorgeschreven maximale vlootgemiddelde qua CO2-uitstoot.  ‘Ook in de komende jaren zal de diesel een sleutelrol blijven spelen. Bij de grotere auto’s blijft de diesel met grote aantallen vertegenwoordigd maar ook daar zal het op de langere termijn teruglopen. Vooral ook omdat de techniek die nodig is voor het schoon maken van de uitlaatgassen de auto tussen de zeventienhonderd en tweeduizend euro duurder maken dan een vergelijkbare benzineauto. Al met al zijn alle signalen voor de dieseltechnologie wereldwijd negatief, zowel op de middellange als op de lange termijn, concludeert Jato. (bron: Jato dynamics / motorzeitung.de)