Felle strijd autofabrikanten rond zelfrijdende auto’s

De kleinere en traditionele autofabrikanten mogen zich zorgen gaan maken over hoe de ontwikkelingen rond zelfrijdende auto’s bij te houden.

Felle strijd autofabrikanten rond zelfrijdende auto's

De neuzen van de grote fabrikanten staan wel in dezelfde richting, maar hoe zit het met Honda, Mitsubishi, Suzuki of de Franse merken?

Onderzoek door Thomson Reuters naar patenten voor technologie voor autonoom rijden leert dat Toyota 1400 patenten heeft. Dat is meer dan twee keer zoveel als enig ander bedrijf. Toyota wordt gevolgd door Robert Bosch, Denso, Hyundai/Kia en GM. Het technologiebedrijf met de meeste patenten voor autonoom rijden is Google (no.26 op de lijst).

Testvoertuigen 

Daimler, BMW en Ford en Toyota hebben al testvoertuigen op de weg. Mercedes heeft al geruime tijd een zelfrijdende truck en Kia lanceerde op de Consumer Electronics Show (CES) de zelfrijdende Soul. Kia verwacht in 2020 een semi-autonoom rijdend model te introduceren. Tien jaar verder zou het de beurt zijn aan de volledig zelfrijdende auto, die zelfs zonder bestuurder de weg op kan. Kia test al een aantal semi-autonome prototypes van onder meer de Soul, die zijn voorzien van het Drive Wise systeem. De Zuid-Koreanen kregen toestemming van de staat Nevada (waarin Las Vegas ligt) voor rijden op de openbare weg.

Autonoom rijden

Op de show in Las Vegas zijn heel wat nieuwe of verbeterde technologieën te zien rond het thema autonoom rijden. Zo toont Audi een doorontwikkeld systeem dat het auto’s mogelijk maakt in files geheel zelfstandig rijden. Een andere ontwikkeling is ‘gesture control’. In ons eerdere artikel over de CES meldden we al dat BMW dit op de 7 Serie toepast en AirTouch, de doorontwikkelde variant, onthulde in de iVision Future Interaction Concept.  

Volkswagen showt zo’n wuifsysteem op de Budd-e Microbus Concept en gunt ons daarmee een kijkje in het jaar 2019. Overigens komt Volkswagen als één van de eersten met dit systeem in een productieauto in de compacte klasse. In Las Vegas onthulden de Duitsers de E-Golf Touch, waarvan we een voorproefje kregen op de IAA met de Golf R Touch concept car. Daarnaast introduceert VW een groot aantal elektronische innovaties, die binnenkort in productiewagens zullen worden toegepast.

Monster by Mulliner

Bentley onthulde op de CES het ‘Monster by Mulliner’, een speciale versie van de Continental GT V8 S met Monster audio. Het model is uitgerust met zestien speakers, een interieur met speciaal leder en een zwart/rode kleurencombinatie. Het exterieur is met rode details daarop afgestemd. McLaren presenteert een prototype dat is uitgerust met een systeem van JVCKenwood,  waarbij een head-up display wordt gecombineerd met Advanced Driver Assistance systems.

Mercedes-Benz zou de nieuwe E-klasse volgende week in Detroit onthullen, maar er lekten al foto’s uit op het internet. De Duitsers hebben al eerder foto’s van het interieur vrijgegeven en nu staat dus ook het exterieur op het web – dank zij de collega’s van de Duitse site Auto-Presse. (HHemmes)

Felle strijd autofabrikanten rond zelfrijdende auto’s - Automobielmanagement.nl

Felle strijd autofabrikanten rond zelfrijdende auto’s

De kleinere en traditionele autofabrikanten mogen zich zorgen gaan maken over hoe de ontwikkelingen rond zelfrijdende auto’s bij te houden.

Felle strijd autofabrikanten rond zelfrijdende auto's

De neuzen van de grote fabrikanten staan wel in dezelfde richting, maar hoe zit het met Honda, Mitsubishi, Suzuki of de Franse merken?

Onderzoek door Thomson Reuters naar patenten voor technologie voor autonoom rijden leert dat Toyota 1400 patenten heeft. Dat is meer dan twee keer zoveel als enig ander bedrijf. Toyota wordt gevolgd door Robert Bosch, Denso, Hyundai/Kia en GM. Het technologiebedrijf met de meeste patenten voor autonoom rijden is Google (no.26 op de lijst).

Testvoertuigen 

Daimler, BMW en Ford en Toyota hebben al testvoertuigen op de weg. Mercedes heeft al geruime tijd een zelfrijdende truck en Kia lanceerde op de Consumer Electronics Show (CES) de zelfrijdende Soul. Kia verwacht in 2020 een semi-autonoom rijdend model te introduceren. Tien jaar verder zou het de beurt zijn aan de volledig zelfrijdende auto, die zelfs zonder bestuurder de weg op kan. Kia test al een aantal semi-autonome prototypes van onder meer de Soul, die zijn voorzien van het Drive Wise systeem. De Zuid-Koreanen kregen toestemming van de staat Nevada (waarin Las Vegas ligt) voor rijden op de openbare weg.

Autonoom rijden

Op de show in Las Vegas zijn heel wat nieuwe of verbeterde technologieën te zien rond het thema autonoom rijden. Zo toont Audi een doorontwikkeld systeem dat het auto’s mogelijk maakt in files geheel zelfstandig rijden. Een andere ontwikkeling is ‘gesture control’. In ons eerdere artikel over de CES meldden we al dat BMW dit op de 7 Serie toepast en AirTouch, de doorontwikkelde variant, onthulde in de iVision Future Interaction Concept.  

Volkswagen showt zo’n wuifsysteem op de Budd-e Microbus Concept en gunt ons daarmee een kijkje in het jaar 2019. Overigens komt Volkswagen als één van de eersten met dit systeem in een productieauto in de compacte klasse. In Las Vegas onthulden de Duitsers de E-Golf Touch, waarvan we een voorproefje kregen op de IAA met de Golf R Touch concept car. Daarnaast introduceert VW een groot aantal elektronische innovaties, die binnenkort in productiewagens zullen worden toegepast.

Monster by Mulliner

Bentley onthulde op de CES het ‘Monster by Mulliner’, een speciale versie van de Continental GT V8 S met Monster audio. Het model is uitgerust met zestien speakers, een interieur met speciaal leder en een zwart/rode kleurencombinatie. Het exterieur is met rode details daarop afgestemd. McLaren presenteert een prototype dat is uitgerust met een systeem van JVCKenwood,  waarbij een head-up display wordt gecombineerd met Advanced Driver Assistance systems.

Mercedes-Benz zou de nieuwe E-klasse volgende week in Detroit onthullen, maar er lekten al foto’s uit op het internet. De Duitsers hebben al eerder foto’s van het interieur vrijgegeven en nu staat dus ook het exterieur op het web – dank zij de collega’s van de Duitse site Auto-Presse. (HHemmes)