De fabrikanten ontwikkelen plaatwerkdelen zoals motorkappen en autoportieren met de simulatiemethode van de start-up uit Enschede. Het jonge bedrijf bedient inmiddels een groot deel van de Europese auto-industrie simulatiemethodes te maken op het gebied van wrijvingsmodellering en het voorspellen van tribologisch gedrag. De tribologie is een tak van de werktuigbouwkunde waarin het contact tussen materialen onder verschillende omstandigheden wordt beschreven. De software wordt gebruikt in de ontwikkeling en productie van nieuwe auto-onderdelen en het levert autofabrikanten tijdwinst en besparingen op. Tot nu toe werd vaak met praktijkproeven geprobeerd de kans op breuken en golfvorming van staal of aluminium te beperken.
De officiële introductie van het product vindt deze week plaats in Duitsland, een belangrijk centrum van de wereldwijde auto-industrie. TriboForm lanceert het product op de Triboforum 2016, een driejaarlijkse vakconferentie in samenwerking met hoofdingenieurs van Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz. Op verzoek van de Volkswagen Goep was er eerder al een voorpresentatie in Hannover met deskundigen van Porsche, Seat, Audi, Volkswagen en Skoda.


Weg naar succes

Wiebenga startte TriboForm in 2013 met zijn kompaan Johan Hol tijdens hun promotieonderzoek aan de Universiteit Twente. TriboForm is inmiddels uitgegroeid tot zes mensen en is neergestreken op het Kennispark Twente in Enschede. "Onze ambities reiken ver. Met de lancering van ons softwareproduct gaan we een nieuwe groeifase in", aldus Wiebenga. "De concurrentie in de auto-industrie is groot en daarmee ook de drang naar innovatieve softwareproducten zoals die van ons." 

Unieke softwaretechnologie

Waar veel start-ups voornamelijk worden aangehaakt aan de r&d-afdelingen van automobielfabrikanten, werkt TriboForm daadwerkelijk mee aan de productie van de nieuwste auto’s. Volgens technisch directeur Johan Hol komt dat door de onderscheidenheid van de softwaretechnologie. "Onze software wordt vooral in de auto-industrie gebruikt voor het simuleren van wrijving, smering en slijtage in  productieprocessen van nieuwe auto-onderdelen, zoals motorkappen, autodeuren of spatborden. Hierdoor zijn de autofabrikanten en de toeleveranciers in staat op een tijd- en kostenefficiënte manier hoogwaardige onderdelen te produceren. Zoiets bestond nog niet op dit niveau."

Wetenschappelijk onderzoek

De software van TriboForm is gebaseerd op vele jaren onderzoek op de Universiteit Twente. Wiebenga en Hol promoveerden binnen de vakgroep Technische Mechanica (prof. Ton van den Boogaard) van de faculteit CTW en hebben nog altijd nauw contact met de vakgroep. De link met de Universiteit Twente en ook met de hogeschool Saxion was voor het duo reden in Enschede te blijven. "Alleen dan kunnen wij snel blijven groeien. Bovendien ligt Duitsland om de hoek en dat speelt een grote rol", aldus Hol.

Grote toekomst

Voor Wiebenga en Hol, die in hun kantoor de portieren van zowel de nieuwe Volvo XC90 als Mercedes-Benz C-klasse hebben staan, is dit nog maar het begin. "Ons uiteindelijke doel is dat ons product de standaard wordt in de ontwikkeling van auto’s wereldwijd. En ook buiten de auto-industrie gaan we stappen zetten." Om de groeispurt financieel mogelijk te maken, willen diverse partijen investeren in het bedrijf. De interesse wordt versterkt door de belangstelling die er nu ook is van buiten de auto-industrie. (bron: engineersonline)