Dodelijk verongelukte Tesla-rijder reed te hard

De Amerikaan die begin mei om het leven kwam toen hij met zijn Tesla op Autopilot tegen een overstekende vrachtwagen botste reed te hard. Dat concludeert de Amerikaanse National Transportation Safety Board.

Volgens de National Transport Safety Board reed de Tesla op het moment van de aanrijding bijna 120 kilometer per uur terwijl de maximumsnelheid ter plaatste 104 kilometer per uur is (65 mph). Uit het voorlopige onderzoeksrapport van de NASB blijkt nog niet of het veiligheidssysteem van Tesla heeft gefaald.

Het eerste dodelijke ongeval met een Tesla op Autopilot heeft tot een heftige discussie geleid over de veiligheid van het systeem. Dat gaat inmiddels zo ver dat topman Elon Musk al van een hetze spreekt. De informatie over het ongeval en de verdere omstandigheden is ook opgevraagd door de RDW omdat die de Europese typegoedkeuring voor Tesla heeft afgegeven.

Vandaag heeft Mobileye, een technologische partner van Tesla, ook nog eens aangekondigd dat het de samenwerking beëindigt. Tesla’s Autopilot systeem wordt grotendeels "in-house" ontwikkeld. Een deel van de hard- en software is echter afkomstig van het Israëlische bedrijf Mobileye. In het bijzonder de EyeQ chip, die de data van alle sensoren verwerkt, wordt door Mobileye ontwikkeld. Een duidelijke reden wordt niet gegeven, maar In de nasleep van de recente incidenten lijken Tesla en Mobileye niet op dezelfde lijn te zitten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Hoe kan het dat een door Tesla Autopilot ‘gereden’ auto 20% te hard rijd?

Geplaatst door: B. Naïef op

120 of 104 als hij zelf gereden had was er tijd genoeg om te remmen. Het ‘systeem’ heeft niets gedaan!

Willem

Geplaatst door: Willem J Wessel op
Dodelijk verongelukte Tesla-rijder reed te hard - Automobielmanagement.nl

Dodelijk verongelukte Tesla-rijder reed te hard

De Amerikaan die begin mei om het leven kwam toen hij met zijn Tesla op Autopilot tegen een overstekende vrachtwagen botste reed te hard. Dat concludeert de Amerikaanse National Transportation Safety Board.

Volgens de National Transport Safety Board reed de Tesla op het moment van de aanrijding bijna 120 kilometer per uur terwijl de maximumsnelheid ter plaatste 104 kilometer per uur is (65 mph). Uit het voorlopige onderzoeksrapport van de NASB blijkt nog niet of het veiligheidssysteem van Tesla heeft gefaald.

Het eerste dodelijke ongeval met een Tesla op Autopilot heeft tot een heftige discussie geleid over de veiligheid van het systeem. Dat gaat inmiddels zo ver dat topman Elon Musk al van een hetze spreekt. De informatie over het ongeval en de verdere omstandigheden is ook opgevraagd door de RDW omdat die de Europese typegoedkeuring voor Tesla heeft afgegeven.

Vandaag heeft Mobileye, een technologische partner van Tesla, ook nog eens aangekondigd dat het de samenwerking beëindigt. Tesla’s Autopilot systeem wordt grotendeels "in-house" ontwikkeld. Een deel van de hard- en software is echter afkomstig van het Israëlische bedrijf Mobileye. In het bijzonder de EyeQ chip, die de data van alle sensoren verwerkt, wordt door Mobileye ontwikkeld. Een duidelijke reden wordt niet gegeven, maar In de nasleep van de recente incidenten lijken Tesla en Mobileye niet op dezelfde lijn te zitten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Hoe kan het dat een door Tesla Autopilot ‘gereden’ auto 20% te hard rijd?

Geplaatst door: B. Naïef op

120 of 104 als hij zelf gereden had was er tijd genoeg om te remmen. Het ‘systeem’ heeft niets gedaan!

Willem

Geplaatst door: Willem J Wessel op