McKinsey: Handel in ‘telematica-data’ is big business

De data die zelfrijdende en andere ‘connected’ cars genereren, zijn tegen 2030 tussen de 450 en 750 miljard dollar waard. Het vercommercialiseren van die data biedt dan ook vele nieuwe zakelijke kansen.

Dat stelt McKinsey & Co in een nieuwe studie. "Alle spelers in de sector zijn hevig geïnteresseerd in dit fenomeen. Maar ze zijn zeker niet allemaal even ver gevorderd," zegt Michele Bertoncello, één van de opstellers van het rapport. McKinsey wijst er op dat niet alleen autofabrikanten maar ook de grote techbedrijven en vele dienstverleners zich met de toekomst van door auto’s gegenereerde data bezig houden.

Tot voor kort zat er misschien wel wat informatie in een auto maar dat werd meestal alleen gebruikt als een reparatie nodig was. De meeste nieuwe auto’s zijn nu echter constant verboden met het internet waardoor de gegevensstroom een vloed is geworden, zegt McKinsey. Automobilisten zijn ook steeds meer bereid voor op data gebaseerde diensten zoals parkeerhulp te betalen. "Het vercommercialiseren begint met het idee dat klanten geloven dat ze er iets aan hebben en dat de baten tegen de kosten opwegen," verwoordt Bertoncello.

Het rapport is HIER te downloaden

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

McKinsey: Handel in ‘telematica-data’ is big business - Automobielmanagement.nl

McKinsey: Handel in ‘telematica-data’ is big business

De data die zelfrijdende en andere ‘connected’ cars genereren, zijn tegen 2030 tussen de 450 en 750 miljard dollar waard. Het vercommercialiseren van die data biedt dan ook vele nieuwe zakelijke kansen.

Dat stelt McKinsey & Co in een nieuwe studie. "Alle spelers in de sector zijn hevig geïnteresseerd in dit fenomeen. Maar ze zijn zeker niet allemaal even ver gevorderd," zegt Michele Bertoncello, één van de opstellers van het rapport. McKinsey wijst er op dat niet alleen autofabrikanten maar ook de grote techbedrijven en vele dienstverleners zich met de toekomst van door auto’s gegenereerde data bezig houden.

Tot voor kort zat er misschien wel wat informatie in een auto maar dat werd meestal alleen gebruikt als een reparatie nodig was. De meeste nieuwe auto’s zijn nu echter constant verboden met het internet waardoor de gegevensstroom een vloed is geworden, zegt McKinsey. Automobilisten zijn ook steeds meer bereid voor op data gebaseerde diensten zoals parkeerhulp te betalen. "Het vercommercialiseren begint met het idee dat klanten geloven dat ze er iets aan hebben en dat de baten tegen de kosten opwegen," verwoordt Bertoncello.

Het rapport is HIER te downloaden

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding