Daimler investeert miljarden in verbrandingsmotoren

Daimler investeert, ondanks alle ‘hype’ rondom elektrische auto’s, toch miljarden in de verdere ontwikkeling en productie van verbrandingsmotoren.

Daimler investeert miljarden in verbrandingsmotoren

Inmiddels is dat bedrag opgelopen tot drie miljard euro, waarvan 1,1 miljard voor diesel- en 1,9 miljard voor benzinemotoren, heeft hoofd aandrijftechniek Bernard Heil journalisten verteld.

Bij die drie miljard komen nog enkele miljarden voor het ombouwen van de productie naar diesel- en benzinemotoren, aldus Heil. In de fabriek in Sindelfingen worden ook nieuwe proefopstellingen en ontwikkelingsinrichtingen gebouwd. De nieuwe vier- en zescilindermotoren worden in eerste instantie toegepast in de S-Klasse.

"Verbrandingsmotoren zullen nog lange tijd een belangrijke rol blijven spelen," zegt Heil. De nieuwe motoren worden wel zo ontworpen dat ze ook met elektrotechnologie om kunnen gaan. Daimler wil daarnaast echter het aantal hybride modellen verder uitbreiden. Over een jaar of twee zal het concern onder het nieuwe merk EQ ook volledig elektrische auto’s op de markt hebben.

Reacties

Terecht dat zij dit doen en niet gefixeerd zijn op het zogenaamde schone rijden in een elektrische auto. Er wordt beweerd dat een elektrische auto geen uitstoot kent. Maar Co2 neutraal is een elektrische auto niet, tenzij geladen door stroom die wordt opgewekt door windmolens of zonnepanelen, maar ook die worden vervaardig op een milieu onvriendelijke manier. Het CBS heeft berekend dat de de CO2 uitstoot van elektrische auto’s uitkomt op 0,48 kilogram CO2 per 1 kWu. Het laden van een elektrische auto veroorzaakt dus CO2 uitstoot. Darbij is de productie van een elektrische auto vervuilender dan de productie van een auto met verbrandingsmotor, aldus onderzoek van de technische universiteit van Trondheim.

Geplaatst door: Peter IJsseldijk op
Daimler investeert miljarden in verbrandingsmotoren - Automobielmanagement.nl

Daimler investeert miljarden in verbrandingsmotoren

Daimler investeert, ondanks alle ‘hype’ rondom elektrische auto’s, toch miljarden in de verdere ontwikkeling en productie van verbrandingsmotoren.

Daimler investeert miljarden in verbrandingsmotoren

Inmiddels is dat bedrag opgelopen tot drie miljard euro, waarvan 1,1 miljard voor diesel- en 1,9 miljard voor benzinemotoren, heeft hoofd aandrijftechniek Bernard Heil journalisten verteld.

Bij die drie miljard komen nog enkele miljarden voor het ombouwen van de productie naar diesel- en benzinemotoren, aldus Heil. In de fabriek in Sindelfingen worden ook nieuwe proefopstellingen en ontwikkelingsinrichtingen gebouwd. De nieuwe vier- en zescilindermotoren worden in eerste instantie toegepast in de S-Klasse.

"Verbrandingsmotoren zullen nog lange tijd een belangrijke rol blijven spelen," zegt Heil. De nieuwe motoren worden wel zo ontworpen dat ze ook met elektrotechnologie om kunnen gaan. Daimler wil daarnaast echter het aantal hybride modellen verder uitbreiden. Over een jaar of twee zal het concern onder het nieuwe merk EQ ook volledig elektrische auto’s op de markt hebben.

Reacties

Terecht dat zij dit doen en niet gefixeerd zijn op het zogenaamde schone rijden in een elektrische auto. Er wordt beweerd dat een elektrische auto geen uitstoot kent. Maar Co2 neutraal is een elektrische auto niet, tenzij geladen door stroom die wordt opgewekt door windmolens of zonnepanelen, maar ook die worden vervaardig op een milieu onvriendelijke manier. Het CBS heeft berekend dat de de CO2 uitstoot van elektrische auto’s uitkomt op 0,48 kilogram CO2 per 1 kWu. Het laden van een elektrische auto veroorzaakt dus CO2 uitstoot. Darbij is de productie van een elektrische auto vervuilender dan de productie van een auto met verbrandingsmotor, aldus onderzoek van de technische universiteit van Trondheim.

Geplaatst door: Peter IJsseldijk op