"Zeg dat je vanmiddag een rode auto hebt gekocht. Maar nadat je er een nachtje over hebt geslapen, wil je toch liever een blauwe. Dat kunnen ze dan eenvoudig zelf veranderen, iets wat vandaag de dag niet mogelijk is," legt Martin Goede, hoofd technologie planning en ontwikkeling bij Volkswagen uit op de site van VW.

De consument krijgt meer mogelijkheden door de toenemende digitalisering, zegt Goede. "Digitalisering biedt meer openheid. Onze klanten kunnen hun auto digitaal volgen terwijl die wordt gebouwd. Daarnaast kunnen we onze data aanwenden om beter te voorspellen welk soort auto’s het meest in trek zijn. Daardoor zijn we beter voorbereid en kunnen we de productietijd aanzienlijk terug brengen. Ons doel op de langere termijn is dat een auto één week na de bestelling klaar moet zijn."

Goede denkt ook dat die auto’s gebouwd zullen worden in fabrieken met nog meer robots. Ook worden steeds meer componenten door 3D printers gefabriceerd en zullen de arbeiders gebruik gaan maken van ‘smart’ brillen, horloges en zelfs handschoenen. "Maar de mens blijft absoluut de baas. Machines en geautomatiseerde processen zullen de efficiëntie verhogen en het werk makkelijk maken. Wat we van de werknemers verwachten is dat ze bereid zijn om die technische oplossingen ook te accepteren."