Waymo mag in Californië auto-zonder-bestuurder testen

Waymo, zusterbedrijf van Google, mag in Californië zelfrijdende auto’s zonder assisterende bestuurder op de openbare weg gaan testen.

Waymo doet dat al een tijdje in Phoenix, Arizona, maar heeft nu ook vergunning gekregen in Californië dat als ‘mekka’ voor autonoom rijden geldt. Tot nu toe moest er daar in een autonoom rijdende auto nog altijd iemand zitten die kon ingrijpen als er iets mis ging of dreigde te gaan maar dat is nu niet meer verplicht.

Voorlopig geldt de vergunning alleen voor een klein gebied in Mountain View waar Waymo en andere techbedrijven hun hoofdkantoor hebben. In eerste instantie vervoeren de zelfrijdende auto’s daar alleen personeel van Waymo zelf maar de dienst moet al snel beschikbaar komen voor andere passagiers. De auto’s mogen zowel overdag als ’s nachts rijden en op normale en landelijke wegen. Op de snelwegen mag met maximaal rond de 100 kilometer per uur worden gereden. Waymo is verplicht om binnen tien dagen melding te maken van eventuele botsingen, iets wat het bedrijf in Arizona niet hoeft te doen.

Waymo mag in Californië auto-zonder-bestuurder testen - Automobielmanagement.nl

Waymo mag in Californië auto-zonder-bestuurder testen

Waymo, zusterbedrijf van Google, mag in Californië zelfrijdende auto’s zonder assisterende bestuurder op de openbare weg gaan testen.

Waymo doet dat al een tijdje in Phoenix, Arizona, maar heeft nu ook vergunning gekregen in Californië dat als ‘mekka’ voor autonoom rijden geldt. Tot nu toe moest er daar in een autonoom rijdende auto nog altijd iemand zitten die kon ingrijpen als er iets mis ging of dreigde te gaan maar dat is nu niet meer verplicht.

Voorlopig geldt de vergunning alleen voor een klein gebied in Mountain View waar Waymo en andere techbedrijven hun hoofdkantoor hebben. In eerste instantie vervoeren de zelfrijdende auto’s daar alleen personeel van Waymo zelf maar de dienst moet al snel beschikbaar komen voor andere passagiers. De auto’s mogen zowel overdag als ’s nachts rijden en op normale en landelijke wegen. Op de snelwegen mag met maximaal rond de 100 kilometer per uur worden gereden. Waymo is verplicht om binnen tien dagen melding te maken van eventuele botsingen, iets wat het bedrijf in Arizona niet hoeft te doen.