Samen met het Zweedse bedrijf gaat Bosch zich bezighouden met de serieproductie van brandstofcellen voor de automotive industrie. Bosch verwacht dat in 2030 zo’n 20 procent van de elektrische auto’s wereldwijd is uitgerust met een brandstofcel die zijn energie haalt uit waterstof. Waterstof als brandstof is volgens beide bedrijven vooral interessant voor zwaar transport, zoals bedrijfswagens en vrachtverkeer. Vrachtauto’s in de Europese Unie moeten hun CO2-uitstoot komende jaren fors terugdringen. In 2025 met 15 procent, in 2030 zelfs met 30 procent. Elektrische aandrijving – zowel batterijelektrisch als brandstofcelaangedreven – kan hieraan een flinke bijdrage leveren.

De divisie die zich bezighoudt met automobieltechnologie is de grootste divisie van Bosch en goed voor tweederde van de totale omzet. Het onderdeel is onder meer actief op het gebied van injectietechnologie voor verbrandingsmotoren, randapparaten voor aandrijfsystemen en alternatieve aandrijfconcepten.

Meer dan zestig tankstations

De hoge prijs van brandstofceltechnologie is op dit moment nog wel een barrière. Ook de kiloprijs van waterstof is aan de hoge kant. De verwachting is dat beide komende jaren zullen dalen. In Duitsland zijn er ondertussen al meer dan zestig tankstations voor waterstof gerealiseerd. In Nederland is het aantal locaties nog op een hand te tellen. Verwachting is dat het aantal komende twee jaar aanzienlijk wordt uitgebreid. Een aantal partijen, waaronder het tankstation van BP Kerkhof & Zn in Den Haag en Shell Green Planet in het Drentse Pesse, breiden nog dit jaar uit met een installatie voor het tanken van waterstof. Ook PitPoint, Shell en NXT hebben concrete plannen of zijn al bezig met de ontwikkeling van een waterstofstation.