Alle gedeelde data komen vrij in de Waymo Open Dataset, een set waar onderzoekers de beschikking krijgen over hoge resolutie sensordata, rechtstreeks afkomstig van de prototypes die het bedrijf nu heeft rondrijden.

200.000 frames

De eerste release bevat 1000 segmenten van elke 20 seconden van gereden testritten. Dat klinkt misschien niet als heel veel, maar elk segment bevat 200.000 frames die de onderzoekers in hoge resolutie kunnen analyseren. Daarnaast is er een grote hoeveelheid frames beschikbaar van lidarsystemen en afbeeldingen met gelabelde voertuigen, voetgangers, verkeersborden en andere zaken die de zelfrijdende auto’s van Waymo dagelijks tegenkomen. Ook interessant zijn de gegevens afkomstig van ritten onder slechte weersomstandigheden en verschillende verkeerssituaties, waaronder die in stedelijk en bergachtig gebied. Daarnaast hebben researchers toegang tot data die ’s nachts is verzameld.

Softwaremodellen

Niet minder dan 12 miljoen 3D labels en 1,2 miljoen 2D labels zijn er in de dataset toegewezen. Dit alles zou onderzoekers beter in staat moeten stellen om praktijkcases te vertalen naar softwaremodellen die het gedrag van andere weggebruikers kan voorspellen. Dat zou de zelfrijdende auto in één klap veel veiliger maken. Met de datadump hoopt Waymo bij te dragen aan de ontluikende industrie die autonome auto’s ontwikkelt.

Volgens Waymo zijn de gegevens in de dataset bovendien veel gedetailleerder dan die van andere partijen. Hoofdonderzoeker Drago Anguelov heeft tot slot laten weten dat deze dataset de eerste is van een reeks toekomstige releases.