Toyota en BMW in joint venture met AV-startup Cortica

De Israëlische startup Cortica zet samen met onder andere Toyota en BMW een joint venture op om de AI-technologie van het bedrijf verder te ontwikkelen. Eind 2020 zouden de eerste zelfrijdende voertuigen operationeel moeten zijn.

De joint venture gaat luisteren naar de naam Cartica AI. CEO Igal Raichelgauz: “De nadruk komt echt te liggen op kunstmatige intelligentie. Dat is een nieuwe, maar erkende, benadering voor de automobielindustrie.” Raichelgauz denkt dat de technologie kan wedijveren met die van Mobileye, Israëls belangrijkste leverancier van autonome rijtechniek dat in 2017 voor 15,3 miljard dollar door chipfabrikant Intel werd overgenomen.

Zelflerend

De technologie van Cortica is ontworpen op basis van de neuronenactiviteit en leermechanismen in de hersenen. Hierdoor zou de software zelflerend zijn laat het bedrijf weten, met een precisie die we nog niet eerder hebben gezien. “Cartica AI introduceert een serie belangrijke technologische innovaties voor OEM’s,” aldus een verklaring van partner BMW. “Updates van het systeem zijn binnen enkele minuten een feit, zonder de noodzaak om de gigantische hoeveelheid trainingsdata weer te doorlopen zoals bij neurale netwerken het geval is. We geloven daarom dat Cartica een cruciale rol gaat spelen in de ontwikkeling van autonoom rijden en ADAS.”

Toyota en BMW in joint venture met AV-startup Cortica - Automobielmanagement.nl

Toyota en BMW in joint venture met AV-startup Cortica

De Israëlische startup Cortica zet samen met onder andere Toyota en BMW een joint venture op om de AI-technologie van het bedrijf verder te ontwikkelen. Eind 2020 zouden de eerste zelfrijdende voertuigen operationeel moeten zijn.

De joint venture gaat luisteren naar de naam Cartica AI. CEO Igal Raichelgauz: “De nadruk komt echt te liggen op kunstmatige intelligentie. Dat is een nieuwe, maar erkende, benadering voor de automobielindustrie.” Raichelgauz denkt dat de technologie kan wedijveren met die van Mobileye, Israëls belangrijkste leverancier van autonome rijtechniek dat in 2017 voor 15,3 miljard dollar door chipfabrikant Intel werd overgenomen.

Zelflerend

De technologie van Cortica is ontworpen op basis van de neuronenactiviteit en leermechanismen in de hersenen. Hierdoor zou de software zelflerend zijn laat het bedrijf weten, met een precisie die we nog niet eerder hebben gezien. “Cartica AI introduceert een serie belangrijke technologische innovaties voor OEM’s,” aldus een verklaring van partner BMW. “Updates van het systeem zijn binnen enkele minuten een feit, zonder de noodzaak om de gigantische hoeveelheid trainingsdata weer te doorlopen zoals bij neurale netwerken het geval is. We geloven daarom dat Cartica een cruciale rol gaat spelen in de ontwikkeling van autonoom rijden en ADAS.”