‘EV voorlopig niet goedkoper’

Batterijen voor elektrische auto’s zullen de komende vijf jaar niet goedkoper worden. Dat betekent dat ook de prijs voor die EV’s zelf voorlopig niet of in ieder geval niet veel zal dalen, waarschuwt de CEO van Jaguar Land Rover Ralf Speth.

Speth ziet wel een oplossing: het aantal laadpunten drastisch opvoeren zodat potentiele kopers van een elektrische auto er op kunnen vertrouwen dat ze er mee door kunnen rijden. Als er veel meer laadgelegenheden zijn, dan hebben EV’s ook minder batterijen nodig en kunnen ze langs die weg alsnog goedkoper worden. “Ik hoop dat de infrastructuur gefixt wordt. Elektrische auto’s zijn nog altijd te duur omdat we een groot bereik moeten garanderen. Je hebt een grote batterij nodig omdat je de auto niet op tijd kunt opladen. Als dat wel kan, dan maken we de batterij kleiner en brengen we de kosten naar beneden.”

‘Laden moet sneller’

Maar Speth vreest dat dat nog wel een jaar of vijf zal duren. “We moeten niet alleen meer kwantiteit hebben maar ook meer kwaliteit. Bovendien is er meer standaardisatie nodig en moet laden ook sneller kunnen.” Uit zijn eigen stal heeft de succesvolle Jaguar I-Pace een officieel bereik van 460 kilometer op één ‘lading’. Aan die auto hangt echter in ons land wel een prijskaartje van zo’n 82.000 euro.

‘EV voorlopig niet goedkoper’ - Automobielmanagement.nl

‘EV voorlopig niet goedkoper’

Batterijen voor elektrische auto’s zullen de komende vijf jaar niet goedkoper worden. Dat betekent dat ook de prijs voor die EV’s zelf voorlopig niet of in ieder geval niet veel zal dalen, waarschuwt de CEO van Jaguar Land Rover Ralf Speth.

Speth ziet wel een oplossing: het aantal laadpunten drastisch opvoeren zodat potentiele kopers van een elektrische auto er op kunnen vertrouwen dat ze er mee door kunnen rijden. Als er veel meer laadgelegenheden zijn, dan hebben EV’s ook minder batterijen nodig en kunnen ze langs die weg alsnog goedkoper worden. “Ik hoop dat de infrastructuur gefixt wordt. Elektrische auto’s zijn nog altijd te duur omdat we een groot bereik moeten garanderen. Je hebt een grote batterij nodig omdat je de auto niet op tijd kunt opladen. Als dat wel kan, dan maken we de batterij kleiner en brengen we de kosten naar beneden.”

‘Laden moet sneller’

Maar Speth vreest dat dat nog wel een jaar of vijf zal duren. “We moeten niet alleen meer kwantiteit hebben maar ook meer kwaliteit. Bovendien is er meer standaardisatie nodig en moet laden ook sneller kunnen.” Uit zijn eigen stal heeft de succesvolle Jaguar I-Pace een officieel bereik van 460 kilometer op één ‘lading’. Aan die auto hangt echter in ons land wel een prijskaartje van zo’n 82.000 euro.