Zo schetste Michael Lohscheller een Opel-toekomst op dat gebied. De Duitsers pakken hun door GM ‘gekaapte’ research en ontwikkeling namens het PSA-concern weer op. Ze hebben er bijna twee decennia ervaring mee.

“Rüsselsheim is het competentiecentrum ‘waterstof en brandstofcel’ voor de PSA-groep. Na de drie technologiedragers HydroGen wordt de Zafira Life de basis voor de nieuwe generatie brandstofcel.” 

Ook topman Dr. Kim van Hyundai gaat er volgas voor: “We hebben met de Nexo al veel van de vroegere technische beperkingen opgelost. We hebben nu het probleem dat de we de vraag in onze eigen regio enorm hebben onderschat. We dachten aan duizend tot vijftienhonderd en het werden er vier keer zoveel. Dat gaat ten koste van Europa en de USA. Volgend jaar schroeven we onze capaciteit op naar 40 duizend en binnen tien jaar mikken we op 700 duizend per jaar. We hebben inmiddels al een licentieovereenkomst met Audi, die technologie en toeleveranciers kan gebruiken. Samen staan we sterker tegen de ‘monsters’ die ons bedreigen.”

De run op brandstofceltechniek blijkt al begonnen. Kim meldt dat de vraag naar systemen voor commerciële voertuigen – bussen en trucks – explosief stijgt. Vooral in landen waar de verbrandingsmotor onder druk staat en steden zich afsluiten. Ook de volumemarkt personenwagens is geen verre toekomst, meent Kim.

 “We denken dat de kosten binnen een jaar of vijf vergelijkbaar zijn met die van een batterijpakket met 65 kWh. Dan heb ik het over de batterij versus onze brandstofcel en de tank. De rest van de auto is grotendeels identiek immers. Troefkaart is ook dat dat de beschikbaarheid van platina als katalysator niet beperkt is. In tegenstelling tot de zeldzame materialen die voor batterijcellen nodig zijn. Platina is daar een bijproduct bijna.”