Eerst was er het bericht dat Volvo en Geely hun activiteiten op het gebied van verbrandingsmotoren in één bedrijf bij elkaar brengen. Doel is om dit soort aandrijvingen verder te ontwikkelen omdat beide bedrijven inzien dat er voorlopig nog wel een markt voor zal blijven. Vooral Volvo leek al tijden volledig in te zetten op elektrisch, met als doel om vanaf 2021 ieder model te ‘elektrificeren’ maar komt nu toch dat de conclusie dat het de verbrandingsmotor, met name in hybride auto’s, voorlopig nog in ere moet houden. Moederbedrijf Geely stelt daarbij zelfs dat dat soort motoren ook aantrekkelijk kunnen zijn voor de London Electric (!) Taxi Company en Lynk & Co dat tot nu toe ook electric-only leek te gaan.

Dan is er het verhaal van de Brit Sir James Dyson die zijn lievelingsproject om met een eigen elektrische auto te komen opeens heeft opgegeven. De schatrijke Brit had al enkele miljarden geïnvesteerd in Dyson Automobile maar is tot de conclusie gekomen dat er uiteindelijk toch geen markt voor een eigen EV is. Dat juist een man als Dyson dat doet is kenmerkend want hij is miljardair geworden met de naar hem genoemde stofzuiger waarvoor hij – terecht – wel een enorme markt zag. Sir James dacht eerst dat elektrisch rijden een enorme opgang zou
maken maar gelooft daar nu niet meer in.

Van die markt zelf komen ook minder goede berichten. Kijk naar de i3 van BMW. Ook bij dat Duitse bedrijf is het enthousiasme aardig getemperd, zo zeer zelfs dat de op EV weddende CEO Harald Krüger (foto) het veld heeft moeten ruimen. BMW heeft ook besloten voorlopig geen nieuwe versie van de i3 te lanceren, iets wat in de autowereld op z’n zachts gezegd ongebruikelijk is. Kijk ook naar de cijfers: in september verkocht BMW weliswaar bijna een kwart meer BMW i’s dan een jaar eerder maar dat was nog altijd niet meer dan 1,6 procent van de totale groepsafzet en ook al weer minder dan de 30 procent groei die in januari nog werd gemeld.

Die cijfers komen nog harder aan in China, de grootste markt voor elektrische auto’s ter wereld. In september werden er daar 34 procent minder EV’s verkocht dan een jaar eerder, de derde maand op rij met een daling. De eerste slachtoffers hebben zich inmiddels al aangediend. Zo staat de Chinese automaker Zotye, dat al in 2008 als eerste in China vergunning kreeg om elektrische auto’s te bouwen, aan de rand van de afgrond. Een aantal leveranciers, onder andere batterijenfabrikant Bak Power, dreigt Zotye voor de rechtbank te slepen als het de uitstaande rekeningen niet snel betaalt. Dat is ook slecht nieuws voor Ford dat twee jaar geleden meldde dat het met Zotye een joint-venture had gesloten om EV’s voor de Chinese markt te bouwen. Sinds die feestelijke aankondiging is er verder weinig tot niets meer gebeurd binnen die JV. Bronnen in China melden daarbij dat nog zeker vier andere EV-fabrikanten op omvallen staan. Directeur Tu Le van marktbureau Sino Auto Insights verklaart in de Financial Times: “Elektrische auto’s versterken de klappen van de snel inzakkende automarkt omdat de autofabrikanten enorme bedragen moeten investeren in de ontwikkeling van die EV’s. Kleine toeleveranciers zullen als eerste omvallen omdat ze achter in de rij staan als het gaat om niet-betaalde rekeningen. Maar de grotere spelers zullen ongetwijfeld
volgen.”