Toekomstige laadinfrastructuur optimaliseren met behulp van ‘big data’

Wat is de optimale, toekomstbestendige laadinfrastructuur voor uw wagenpark? Rondom die (actuele) vraag van menig fleetowner heeft startup EV Ready een model ontwikkeld dat gebruik maakt van flink wat data. Het moet een groeiplan opleveren dat aansluit bij de behoefte van werknemers en bezoekers.

'Alle Belgische zakenauto’s elektrisch kost kapitalen'

Bovendien houdt dit groeiplan rekening met de bestaande faciliteiten en aansluiting van het bedrijfspand, benadrukt Gertjan Geurts van EV Ready. Want: hoeveel laadpalen kan een bedrijfspand aan? “Je hebt meerdere manieren om te voorkomen dat de aansluiting van het pand moet worden verzwaard, iets wat flink in de papieren kan lopen. Ons groeiplan houdt ook rekening met het tijdspad waarvoor wordt gekozen om een wagenpark te elektrificeren. Nu is het aanbod ev’s nog beperkt, waarom nu al veel laadpalen plaatsen die misschien straks, als ze ten volle moeten worden benut, al weer verouderd zijn?”

In zo’n plan van EV ready zitten nogal wat variabelen. Bij iedere opdrachtgever, waaronder onlangs verzekeraar ASR en technisch dienstlever Kuijpers, wordt dan ook veel aandacht besteed aan de inventarisatie. In dat stadium wordt niet alleen verschillende data van de klant verzameld, en gematched met de eigen data van EV Ready. Ook wordt in kaart gebracht wat de ambities van de klant met betrekking tot elektrisch rijden precies zijn. Geurts: “Hoe groot is deze ambitie? Is het bedrijf in kwestie van plan om 100% van het wagenpark te vervangen door elektrische auto’s of 50% of 30%? Op welke termijn moet dit gebeuren? Wie zijn de stakeholders? En niet te vergeten de hamvraag: wat zijn de kosten? Al deze, en vele meer vragen passeren de revue. Bedenk daarin dat wij onafhankelijk zijn. We zijn niet verbonden aan welke aanbieder van laadpalen of wat dan ook.”

De bedoeling is dat bedrijven met een wagenpark op deze manier sneller en meer kostenefficiënt over kunnen naar volledig elektrisch. In het EV-ready rekenmodel wordt, naast een tco-berekening, de toename in energiebehoefte en de extra benodigde laadcapaciteit, ook de reductie in CO2-emissie berekend. Geurts: “Indien gewenst kunnen we naast medewerkers met een bedrijfsauto ook de bezoekers en de medewerkers met een eigen auto in de berekening meenemen. Met onze ervaring, bieden wij uiteindelijk een volledige oplossing; van plan tot realisatie.”

Reacties

laden met Zonnepanelen.
een overdekte parkeerplaats met zonnepanelen en laadpalen.
laden terwijl je werkt.
ik heb zonnepanelen, laadpaal en EV. perfect.

Geplaatst door: Will Eisinga op
Toekomstige laadinfrastructuur optimaliseren met behulp van ‘big data’ - Automobielmanagement.nl

Toekomstige laadinfrastructuur optimaliseren met behulp van ‘big data’

Wat is de optimale, toekomstbestendige laadinfrastructuur voor uw wagenpark? Rondom die (actuele) vraag van menig fleetowner heeft startup EV Ready een model ontwikkeld dat gebruik maakt van flink wat data. Het moet een groeiplan opleveren dat aansluit bij de behoefte van werknemers en bezoekers.

'Alle Belgische zakenauto’s elektrisch kost kapitalen'

Bovendien houdt dit groeiplan rekening met de bestaande faciliteiten en aansluiting van het bedrijfspand, benadrukt Gertjan Geurts van EV Ready. Want: hoeveel laadpalen kan een bedrijfspand aan? “Je hebt meerdere manieren om te voorkomen dat de aansluiting van het pand moet worden verzwaard, iets wat flink in de papieren kan lopen. Ons groeiplan houdt ook rekening met het tijdspad waarvoor wordt gekozen om een wagenpark te elektrificeren. Nu is het aanbod ev’s nog beperkt, waarom nu al veel laadpalen plaatsen die misschien straks, als ze ten volle moeten worden benut, al weer verouderd zijn?”

In zo’n plan van EV ready zitten nogal wat variabelen. Bij iedere opdrachtgever, waaronder onlangs verzekeraar ASR en technisch dienstlever Kuijpers, wordt dan ook veel aandacht besteed aan de inventarisatie. In dat stadium wordt niet alleen verschillende data van de klant verzameld, en gematched met de eigen data van EV Ready. Ook wordt in kaart gebracht wat de ambities van de klant met betrekking tot elektrisch rijden precies zijn. Geurts: “Hoe groot is deze ambitie? Is het bedrijf in kwestie van plan om 100% van het wagenpark te vervangen door elektrische auto’s of 50% of 30%? Op welke termijn moet dit gebeuren? Wie zijn de stakeholders? En niet te vergeten de hamvraag: wat zijn de kosten? Al deze, en vele meer vragen passeren de revue. Bedenk daarin dat wij onafhankelijk zijn. We zijn niet verbonden aan welke aanbieder van laadpalen of wat dan ook.”

De bedoeling is dat bedrijven met een wagenpark op deze manier sneller en meer kostenefficiënt over kunnen naar volledig elektrisch. In het EV-ready rekenmodel wordt, naast een tco-berekening, de toename in energiebehoefte en de extra benodigde laadcapaciteit, ook de reductie in CO2-emissie berekend. Geurts: “Indien gewenst kunnen we naast medewerkers met een bedrijfsauto ook de bezoekers en de medewerkers met een eigen auto in de berekening meenemen. Met onze ervaring, bieden wij uiteindelijk een volledige oplossing; van plan tot realisatie.”

Reacties

laden met Zonnepanelen.
een overdekte parkeerplaats met zonnepanelen en laadpalen.
laden terwijl je werkt.
ik heb zonnepanelen, laadpaal en EV. perfect.

Geplaatst door: Will Eisinga op