Argo AI zoekt nieuwe verdienmodellen zelfrijdend vervoer

Argo AI, de ontwikkelaar van autonoom rijden waar Ford en Volkswagen elk een groot belang in hebben, probeert een nieuw verdienmodel uit: per kilometer betalen voor zelfrijdende voertuigen. Argo AI denkt dan bijvoorbeeld over besteldiensten, OV met minibussen, lange afstands vrachtvervoer en dergelijke.

Argo AI is opgezet door Bryan Salesky, die een jaar of twaalf geleden begon te werken aan autonoom rijdende auto’s voor een prijsvraag, en enkele collega’s. Een paar jaar geleden is het bedrijf voor een miljard dollar deels overgenomen door Ford en in juli dit jaar is Volkswagen in het kader van de alliantie met Ford voor eveneens een miljard dollar financieel partner geworden. VW heeft daarbij ook haar eigen zelfrijdivisie, AID, bij Argo AI ondergebracht. De autobedrijven zouden elk zo’n 40 procent bezitten terwijl de rest nog in handen is van de oprichters, maar die cijfers zijn door Argo AI nooit bevestigd.

Robot taxi’s

De meeste ontwikkelaars van autonoom rijdende auto’s richten zich vooral op wat bekend staat als robotaxis. Omdat die vanwege de verkeersveiligheid aan hoge eisen moeten voldoen, zijn die projecten vaak geldverslindend. Daarom probeert Argo AI nu een andere weg in te slaan om geld te verdienen. “Ik haat het woord ‘robotaxis’. Er zijn zo veel applicaties en businesses om te ontwikkelen en we proberen te begrijpen welke daarvan meer winstgevend kunnen zijn dan andere,” aldus Salesky in een plaatselijke krant.

Het idee is zo gek nog niet omdat autonoom rijden in sectoren als het wegtransport en openbaar vervoer inderdaad opgeld lijken te maken. Transportbedrijven nemen, vaak met steun van de EU, bijvoorbeeld proeven met konvooirijden terwijl in het OV steeds meer vormen van voertuigen zonder bestuurder opduiken. Argo AI denkt daarbij haar technologie voor dat soort ontwikkelingen te kunnen verkopen op basis van ‘pay per mile’.

Argo AI zoekt nieuwe verdienmodellen zelfrijdend vervoer - Automobielmanagement.nl

Argo AI zoekt nieuwe verdienmodellen zelfrijdend vervoer

Argo AI, de ontwikkelaar van autonoom rijden waar Ford en Volkswagen elk een groot belang in hebben, probeert een nieuw verdienmodel uit: per kilometer betalen voor zelfrijdende voertuigen. Argo AI denkt dan bijvoorbeeld over besteldiensten, OV met minibussen, lange afstands vrachtvervoer en dergelijke.

Argo AI is opgezet door Bryan Salesky, die een jaar of twaalf geleden begon te werken aan autonoom rijdende auto’s voor een prijsvraag, en enkele collega’s. Een paar jaar geleden is het bedrijf voor een miljard dollar deels overgenomen door Ford en in juli dit jaar is Volkswagen in het kader van de alliantie met Ford voor eveneens een miljard dollar financieel partner geworden. VW heeft daarbij ook haar eigen zelfrijdivisie, AID, bij Argo AI ondergebracht. De autobedrijven zouden elk zo’n 40 procent bezitten terwijl de rest nog in handen is van de oprichters, maar die cijfers zijn door Argo AI nooit bevestigd.

Robot taxi’s

De meeste ontwikkelaars van autonoom rijdende auto’s richten zich vooral op wat bekend staat als robotaxis. Omdat die vanwege de verkeersveiligheid aan hoge eisen moeten voldoen, zijn die projecten vaak geldverslindend. Daarom probeert Argo AI nu een andere weg in te slaan om geld te verdienen. “Ik haat het woord ‘robotaxis’. Er zijn zo veel applicaties en businesses om te ontwikkelen en we proberen te begrijpen welke daarvan meer winstgevend kunnen zijn dan andere,” aldus Salesky in een plaatselijke krant.

Het idee is zo gek nog niet omdat autonoom rijden in sectoren als het wegtransport en openbaar vervoer inderdaad opgeld lijken te maken. Transportbedrijven nemen, vaak met steun van de EU, bijvoorbeeld proeven met konvooirijden terwijl in het OV steeds meer vormen van voertuigen zonder bestuurder opduiken. Argo AI denkt daarbij haar technologie voor dat soort ontwikkelingen te kunnen verkopen op basis van ‘pay per mile’.