‘Verdubbeling actieradius elektrische auto’s pas over 15 jaar’

Een verdubbeling van de actieradius van elektrisch voertuigen is mogelijk, maar dat zal nog wel zo’n vijftien jaar op zich laten wachten. In combinatie met kortere laadtijden moet dat de drempel om over te stappen op elektrisch rijden flink verlagen, denkt Marnix Wagemaker van de TU Delft.

‘Verdubbeling actieradius elektrische auto’s pas over 15 jaar’

Hij zegt dat in gesprek met ANWB-tijdschrift Kampioen. De vaak nog beperkte actieradius en lange laadtijd van elektrische auto’s vormen voor veel mensen een belangrijke reden om (nog) niet over te stappen. 

In de kinderschoenen

Een geheel eerlijke vergelijking van de CO2-uitstoot van verbrandingsmotoren en elektrische motoren is wat Wagemaker betreft lastig te maken. “Maar je zou ook simpelweg kunnen zeggen dat op lange termijn fossiele brandstoffen op raken en dan moet je een alternatief hebben. Voor nu zien we daarbij veel in batterijtechnologie. Een technologie die naar mijn mening nog in de kinderschoenen staat en op alle gebieden verbeterd kan worden.”

De meeste potentie biedt een combinatie van meer actieradius en kortere laadtijden, denkt Wagemaker. Snel laden is echter minder goed voor een batterij dan langzaam laden. De andere kant van de medaille is daarom volgens Wagemaker de ontwikkeling van batterijen met meer energiedichtheid, wat met een nieuw type elektroden zou moeten kunnen. De verbeteringen kunnen in zijn ogen leiden tot een verdubbeling van het bereik, maar wellicht pas over zo’n vijftien jaar.

Consortium

Wagemaker geeft aan dat er enorm wordt geïnvesteerd in onderzoek naar en ontwikkeling van batterijen in elektrische auto’s. Aan de TU Delft werkt daar een groep van zo’n dertig mensen aan, maar ook andere universiteiten, hogescholen, startups en private partijen zijn hier mee bezig. Momenteel proberen zij in Nederland een consortium op te zetten om het onderzoek naar een hoger niveau te tillen.

‘Verdubbeling actieradius elektrische auto’s pas over 15 jaar’ - Automobielmanagement.nl

‘Verdubbeling actieradius elektrische auto’s pas over 15 jaar’

Een verdubbeling van de actieradius van elektrisch voertuigen is mogelijk, maar dat zal nog wel zo’n vijftien jaar op zich laten wachten. In combinatie met kortere laadtijden moet dat de drempel om over te stappen op elektrisch rijden flink verlagen, denkt Marnix Wagemaker van de TU Delft.

‘Verdubbeling actieradius elektrische auto’s pas over 15 jaar’

Hij zegt dat in gesprek met ANWB-tijdschrift Kampioen. De vaak nog beperkte actieradius en lange laadtijd van elektrische auto’s vormen voor veel mensen een belangrijke reden om (nog) niet over te stappen. 

In de kinderschoenen

Een geheel eerlijke vergelijking van de CO2-uitstoot van verbrandingsmotoren en elektrische motoren is wat Wagemaker betreft lastig te maken. “Maar je zou ook simpelweg kunnen zeggen dat op lange termijn fossiele brandstoffen op raken en dan moet je een alternatief hebben. Voor nu zien we daarbij veel in batterijtechnologie. Een technologie die naar mijn mening nog in de kinderschoenen staat en op alle gebieden verbeterd kan worden.”

De meeste potentie biedt een combinatie van meer actieradius en kortere laadtijden, denkt Wagemaker. Snel laden is echter minder goed voor een batterij dan langzaam laden. De andere kant van de medaille is daarom volgens Wagemaker de ontwikkeling van batterijen met meer energiedichtheid, wat met een nieuw type elektroden zou moeten kunnen. De verbeteringen kunnen in zijn ogen leiden tot een verdubbeling van het bereik, maar wellicht pas over zo’n vijftien jaar.

Consortium

Wagemaker geeft aan dat er enorm wordt geïnvesteerd in onderzoek naar en ontwikkeling van batterijen in elektrische auto’s. Aan de TU Delft werkt daar een groep van zo’n dertig mensen aan, maar ook andere universiteiten, hogescholen, startups en private partijen zijn hier mee bezig. Momenteel proberen zij in Nederland een consortium op te zetten om het onderzoek naar een hoger niveau te tillen.