Nu is bij intern onderzoek vastgesteld dat het bij enkele auto’s ‘tot een niet betrouwbare data-overdracht van de software van de stuurinrichting naar de noodoproepfunctie (online connectivity unit) kan komen’. Daarmee voldoet de Golf 8 momenteel niet aan de Europese ‘compliance’ voorschriften. De EU verplicht sinds twee jaar dat een nieuwe auto een automatische noodoproep uit moet kunnen zenden in geval van nood of pech zodat hulpdiensten sneller gealarmeerd worden.

Afleverstop

Volkswagen heeft vorige week een afleverstop uitgevaardigd voor de Golf 8, die pas sinds eind vorig jaar in productie is. “In overleg met de betrokken autoriteiten onderzoeken we de verdere aanpak bij de betrokken voertuigen.’’ Het Kraftfahrt Bundesamt, de Duitse verkeersdienst, zal naar verwachting binnen enkele dagen een opdracht tot terugroepen aankondigen. Ook moet het KBA aanwijzingen geven over wat er bij het terugroepen precies zal moeten gebeuren. Een woordvoerder van de autofabrikant benadrukt daarbij dat het de geconstateerde problemen zelf bij het KBA heeft aangemeld.

Parkeerveld

Hoewel VW geen aantallen noemt, gaan Duitse bronnen uit van het terugroepen van zo’n 30.000 Golf’s. Het merendeel daarvan zou in Duitsland zijn verkocht. Het autoconcern gaat ondanks de geconstateerde problemen wel door met de productie van de Golf 8 in Wolfsburg. De afgebouwde auto’s worden dan voorlopig geparkeerd op enorme terreinen om op een software-update te wachten. Al eerder zijn foto’s verschenen van een parkeerveld in de buurt van Wolfsburg dat vol staat met deze auto’s.