Volgens de rechter moet een in de auto vast geïnstalleerd scherm gezien worden als een elektronisch apparaat. Het bedienen daarvan tijdens het autorijden is in Duitsland verboden. “Ook het instellen van een voor het functioneren van de auto noodzakelijke functie (in dit geval de intervalstand van de ruitenwissers) mag alleen als daarbij de blik van de bestuurder slechts voor korte tijd van de weg wordt gehaald,” aldus de uitspraak in hoger beroep van het Gerechtshof van Karlsruhe.

Boom

De betrokken Tesla-rijder raakte inderdaad zo afgeleid dat hij van de weg af raakte en tegen een boom knalde. Het vonnis kan grote gevolgen hebben voor Tesla, waar vrijwel alle functies van de auto worden bediend via het grote scherm midden op het dashboard.

Touchscreens

Maar ook andere grote autofabrikanten vervangen steeds meer functies van knoppen op de stuurkolom of het dashboard door elektronische bediening via touchscreens. Ook het infotainementsysteem met steeds uitgebreidere functies moet bediend worden via die schermen. De internationale autowereld heeft tot nu toe nog niet op de potentieel verstrekkende uitspraak gereageerd.