VW en Scania investeren meer in batterijenfabrikant

Volkswagen Groep en vrachtwagendochter Scania hebben samen met beleggers nog eens 600 miljoen dollar geïnvesteerd in de Zweedse batterijfabrikant Northvolt. Dat bedrijf wil de productiecapaciteit verder uitbreiden, een grootschalige recyclefabriek voor lithium-ion accu’s bouwen en meer geld besteden aan R&D.

Northvolt wil uiteindelijk een flinke bijdrage leveren aan het doel om in 2030 in Europa een capaciteit van 150 GWh aan EV-batterijen te produceren. Het eigen marktaandeel moet dan rond de 25 procent liggen.

Partner

De Volkswagen Groep is al de grootste partner in Northvolt. Vorig jaar zomer nam VW voor 900 miljoen euro een belang van circa 20 procent in Northvolt en in mei deelde de Duitse autofabrikant mee nog eens 450 miljoen te investeren in gebouwen en infrastructuur voor de batterijenfabriek die het samen met de Zweden gaat bouwen in Salzgitter. De een jaar geleden opgerichte joint-venture tussen beide bedrijven zal de fabriek vervolgens huren. De productie daar moet in 2024 starten. Daarnaast heeft Northvolt, dat momenteel een eerste grote batterijenfabriek bouwt in Skellefteå in Zweden zelf, ook grote levercontracten met onder meer BMW.

Race

Peter Carlsson, mede-oprichter en CEO van Northvolt: “We zijn midden in een race verwikkeld om productiecapaciteit in Europa te realiseren en ik denk dat bedrijven die er het beste in slagen om talent en kapitaal aan te trekken en het snelst hun plannen kunnen opschalen het meest succesvol zullen zijn. Met de steun van deze partners hebben we een solide fundament gecreëerd om door te gaan en onze plannen uit te voeren om grootschalige fabricage van groene batterijen in Europa mogelijk te maken.’’

VW en Scania investeren meer in batterijenfabrikant - Automobielmanagement.nl

VW en Scania investeren meer in batterijenfabrikant

Volkswagen Groep en vrachtwagendochter Scania hebben samen met beleggers nog eens 600 miljoen dollar geïnvesteerd in de Zweedse batterijfabrikant Northvolt. Dat bedrijf wil de productiecapaciteit verder uitbreiden, een grootschalige recyclefabriek voor lithium-ion accu’s bouwen en meer geld besteden aan R&D.

Northvolt wil uiteindelijk een flinke bijdrage leveren aan het doel om in 2030 in Europa een capaciteit van 150 GWh aan EV-batterijen te produceren. Het eigen marktaandeel moet dan rond de 25 procent liggen.

Partner

De Volkswagen Groep is al de grootste partner in Northvolt. Vorig jaar zomer nam VW voor 900 miljoen euro een belang van circa 20 procent in Northvolt en in mei deelde de Duitse autofabrikant mee nog eens 450 miljoen te investeren in gebouwen en infrastructuur voor de batterijenfabriek die het samen met de Zweden gaat bouwen in Salzgitter. De een jaar geleden opgerichte joint-venture tussen beide bedrijven zal de fabriek vervolgens huren. De productie daar moet in 2024 starten. Daarnaast heeft Northvolt, dat momenteel een eerste grote batterijenfabriek bouwt in Skellefteå in Zweden zelf, ook grote levercontracten met onder meer BMW.

Race

Peter Carlsson, mede-oprichter en CEO van Northvolt: “We zijn midden in een race verwikkeld om productiecapaciteit in Europa te realiseren en ik denk dat bedrijven die er het beste in slagen om talent en kapitaal aan te trekken en het snelst hun plannen kunnen opschalen het meest succesvol zullen zijn. Met de steun van deze partners hebben we een solide fundament gecreëerd om door te gaan en onze plannen uit te voeren om grootschalige fabricage van groene batterijen in Europa mogelijk te maken.’’