De Kuga PHEV, de eerste plug-in hybride versie van die auto, wordt pas sinds dit voorjaar uitgeleverd. In Nederland zijn geen branden gemeld maar elders in Europa zijn inmiddels een handvol gevallen bekend. Die branden ontstaan door oververhitting in het batterijpakket dat is geleverd door Samsung. De oorzaak daarvan is nog niet achterhaald en dat kan nog geruime tijd duren.
Videoboodschap
De 900 Nederlandse bezitters van zo’n nieuwe Kuga wordt ernstig aangeraden de auto al die tijd niet met een kabel op te laden. In de standaard hybride-stand rijden kan wel omdat de batterij daarbij minder verhit raakt. Bestelde auto’s worden voorlopig ook niet afgeleverd. “Dat heeft weinig zin als je weet dat er iets aan mankeert,’’ zegt Van de Pol. “Uiteindelijk zullen de auto’s teruggeroepen worden naar de garage maar dat heeft pas nut als er een oplossing is.’’ Ford Nederland heeft de situatie aan de klanten uitgelegd in een uitgebreide brief en een videoboodschap van directeur Johan Claassen.
BMW en Hyundai
BMW kampt bij een reeks plug-in hybride modellen, ook van Mini, met soortgelijke problemen. Het staat niet vast of die ook dezelfde oorzaak hebben omdat BMW de batterijen van een andere leverancier zou betrekken dan Ford. BMW denkt overigens tot nu toe wel binnen afzienbare termijn een oplossing te kunnen bieden. Deze week is daarnaast bekend geworden dat wereldwijd 16 Hyundai Kona’s in brand zijn gevlogen. Hyundai moet daarom zo goed als zeker in Europa zeker 37.000 van die auto’s terug laten roepen waarvan bijna 8.000 in Nederland.