Ook motoren van fabrikant Suzuki sjoemelden met de uitstoot, onder meer in de Vitara-modellen, meldde het ministerie begin vorig jaar. Toen werden in totaal ruim zevenhonderd Jeeps en Suzuki’s teruggeroepen voor een verplichte software-update.

Sommige fabrikanten schakelden systemen die uitlaatgassen terugleiden naar de motor, en zo stikstofuitstoot beperken uit, met als argument dat dit de motoren zou beschermen. De roetdeeltjes in de gerecyclede lucht zouden tot verstoppingen kunnen leiden. Afgelopen december oordeelde het Europese Hof van Justitie dat deze praktijk illegaal is.

Deze uitspraak van het Hof geldt voor alle autofabrikanten. Mogelijk mogen andere automodellen na het oordeel van het Hof niet meer de weg op. De RDW, die zich onder meer bezighoudt met toelating en milieu-eisen van auto’s, onderzoekt wat de uitspraak in de praktijk betekent.

In 2015 raakte autofabrikant Volkswagen in opspraak vanwege sjoemeldiesels. Het leverde het bedrijf vele claims en boetes op, waarvoor VW in totaal 6,5 miljard euro heeft gereserveerd.