Hyundai stapt in waterstof-elektrische raceauto’s van TU Delft

Hyundai gaat zijn kennis op het gebied van brandstofceltechnologie delen met het Forze Hydrogen Racing-team van de TU Delft. De studenten kunnen voor de verdere ontwikkeling van hun raceauto’s een beroep doen op de ingenieurs van het Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC) in het Duitse Rüsselsheim.

Forze Hydrogen Racing is het studententeam van de Technische Universiteit Delft dat zich al sinds 2007 bezighoudt met emissievrij racen. Het team heeft al verscheidene waterstof-elektrisch aangedreven raceauto’s ontwikkeld. Het meest recente model is de Forze IX. Deze raceauto met een brandstofcel volgt de Forze VIII op die in 2019 nog tweede werd in een officiële race op het TT-circuit in Assen.

Ongekende mogelijkheden

Met de Forze IX wil het studententeam van de TU Delft deelnemen aan races en de strijd aangaan met de beste conventionele racewagens. ‘Forze is een fantastisch team met slimme studenten die ongekende mogelijkheden zien in racen op waterstof’, aldus Tyrone Johnson, hoofd Vehicle Development bij Hyundai Motor Europe Technical Center. ‘Hyundai is blij deze samenwerking met Forze aan te mogen gaan. Door de kennis en ervaring van Hyundai en Forze op het gebied van brandstofceltechnologie te bundelen, kunnen we nog grotere stappen maken.’

Revolutionair

De twee brandstofcelsystemen in de 1.500 kg wegende Forze IX hebben een totaal gecombineerd vermogen van 240 kW. De vierwielaangedreven raceauto heeft een topsnelheid van 300 km/u en accelereert van 0-100 km/u in minder dan 3 seconden. Volgens Forze Hydrogen Racing is de Forze IX revolutionair, aangezien deze technologie nog nooit eerder is gebruikt in zo’n krachtige waterstof-elektrische raceauto.

Hyundai stapt in waterstof-elektrische raceauto’s van TU Delft - Automobielmanagement.nl

Hyundai stapt in waterstof-elektrische raceauto’s van TU Delft

Hyundai gaat zijn kennis op het gebied van brandstofceltechnologie delen met het Forze Hydrogen Racing-team van de TU Delft. De studenten kunnen voor de verdere ontwikkeling van hun raceauto’s een beroep doen op de ingenieurs van het Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC) in het Duitse Rüsselsheim.

Forze Hydrogen Racing is het studententeam van de Technische Universiteit Delft dat zich al sinds 2007 bezighoudt met emissievrij racen. Het team heeft al verscheidene waterstof-elektrisch aangedreven raceauto’s ontwikkeld. Het meest recente model is de Forze IX. Deze raceauto met een brandstofcel volgt de Forze VIII op die in 2019 nog tweede werd in een officiële race op het TT-circuit in Assen.

Ongekende mogelijkheden

Met de Forze IX wil het studententeam van de TU Delft deelnemen aan races en de strijd aangaan met de beste conventionele racewagens. ‘Forze is een fantastisch team met slimme studenten die ongekende mogelijkheden zien in racen op waterstof’, aldus Tyrone Johnson, hoofd Vehicle Development bij Hyundai Motor Europe Technical Center. ‘Hyundai is blij deze samenwerking met Forze aan te mogen gaan. Door de kennis en ervaring van Hyundai en Forze op het gebied van brandstofceltechnologie te bundelen, kunnen we nog grotere stappen maken.’

Revolutionair

De twee brandstofcelsystemen in de 1.500 kg wegende Forze IX hebben een totaal gecombineerd vermogen van 240 kW. De vierwielaangedreven raceauto heeft een topsnelheid van 300 km/u en accelereert van 0-100 km/u in minder dan 3 seconden. Volgens Forze Hydrogen Racing is de Forze IX revolutionair, aangezien deze technologie nog nooit eerder is gebruikt in zo’n krachtige waterstof-elektrische raceauto.