Nijpend tekort aan elektronische componenten breekt autofabrikanten op

Al zolang de autoproductie na het diepste coronadal weer op gang kwam, horen we verontrustende berichten dat fabrikanten met de ‘handrem’ erop werken. Door een nijpend tekort aan processoren en andere halfgeleiders worden mondiaal fabrieken en lopende banden stilgelegd. Zelfs kabelisolatie blijkt een flessenhals. Specialisten voorspellen dat die miljarden kostende problemen zeker tot volgend jaar voortduren.

In een tijd van elektrificatie en connectiviteit heeft de industrie juist een enorm tekort aan de benodigde elektronische componenten. Noem het kort door de bocht chips: processoren en andere halfgeleiders. Sterker nog, ook het isolatiemateriaal voor de bedrading is moeizaam leverbaar. Het kon allemaal niet op een slechter moment komen nu de fabrikanten na de crisis net weer op stoom komen en zich steeds meer ontwikkelen als techbedrijven.

We hebben de berichten allemaal gezien dat fabrikanten het aantal shifts verlaagt, productiebanden stil moeten leggen en zelfs – van Volkswagen Wolfsburg tot Toyota in Tsjechië – de activiteiten van hele fabrieken dagen- en zelfs wekenlang staken. Op basis van een analyse van IHS Markit Analisten schets het Duitse vakmedium Automobil Industrie een nijpende situatie. Rond eind maart, begin april was de beschikbaarheid van processoren op een dieptepunt. AI: “De prognose is dat het aanbod van mikrocontrollers zich vanaf april kan verbeteren, maar niet kan voldoen aan de vraag van de autofabrikanten. Pas in het derde kwartaal kan aan de vraag worden voldaan, maar nog steeds niet voldoende om de gemiste autoproductie van het eerste half jaar op te vangen.”

Hard tegen hard

Ook Volkswagen onderstreept dat het probleem verergert en verwacht dat daardoor mogelijk ‘meer dan honderdduizend auto’s niet kunnen worden gebouwd’. Ook Ford rekent op flinke vertragingen van Keulen, via Roemenië en Valencia tot Saarlouis. Grote mondiale spelers als Ford en GM rekenen op een schadepost die in de twee miljard en meer dollar loopt.

Volkswagens inkooptopman Murat Aksel zegt in Duitse media: “De krapte is dermate extreem dat er gewoon geen snelle oplossingen bestaan.” Hij waarschuwt: “Deze crisis wordt daardoor dieper en breder en zal langer aanhouden. Het is hard tegen hard.” Dat zal de prijzen opdrijven. Aksel gaat nog verder dan collega’s en voorspelt dat het probleem het hele jaar 2021 zal voortduren. Pas in de loop van 2022 is er wat licht aan het eind van de tunnel, wanneer de chipfabrikanten hun productie hebben uitgebreid.

De hamvraag is natuurlijk hoe het zover heeft kunnen komen. Het antwoord is een les in bescheidenheid voor de automobielindustrie. Voor de chipproducenten staan ‘we’ pas op de zoveelste plek in de rij. Om dat te illustreren: Apple gebruikt ongeveer evenveel microprocessoren als de complete auto-industrie.

Zelfs producenten lijden pijn

Apple is met een inkoopkracht van 58 miljard dollar aan chips de grootste klant en zelfs zij moesten de introductie van een nieuw product als de iPhone 12 met maanden uitstellen. Datzelfde gold voor de gameconsoles van Sony en Microsoft. Nu we zoveel thuis zitten explodeerde de vraag naar die producten. Datzelfde geldt voor elektronica die voor het thuiskantoor wordt besteld.

Techanalist van Mirabaud Neil Campling gaf in een interview in The Guardian een wel heel tekenend voorbeeld van het probleem dat door de immense vraag is gecreëerd: “Het is toch ongelooflijk dat Samsung voor 56 miljard dollar aan halfgeleiders verkoopt aan andere partijen en er zelf voor 37 miljard gebruikt en toch ook de introductie van nieuwe modellen moest vertragen.”

Een groot probleem is daarbij dat het tot twee jaar kan duren voor nieuwe fabrieken voor geavanceerde chips echt vol draaien. De investeringen zijn immens en dat veroorzaakt volgens Campling een soort perfect storm van vraag en aanbod. De prijzen zijn de afgelopen tijd ook al meerdere keren gestegen. Ook in de autowereld moet men tegen elkaar opbieden om de productie gaande te houden. Dat gaan we, zegt hij, in de prijzen van auto’s en pakweg telefoons terugzien.

Niet florissant

Het ziet er voor de automobielindustrie niet florissant uit, schetst Campling in het Britse kwaliteitsdagblad The Guardian. Ook al kopen ze jaarlijks rond de 37 miljard aan chips in voor hun productie. “Ze worden het hardst getroffen omdat ze als een van de laatste in de rij aansloten. Als je nagaat dat Apple 56 miljard inkoopt en nog stevig groeit ligt de vraag wie eerder wordt bevoorraad helder.”

(Foto: Bosch)

Niet voor niets is Bosch heel ver met zijn eigen productie voor halfgeleiders in de autowereld. Het geeft de hofleverancier van de autowereld wellicht een strategisch voordeel. De Taiwanese en Chinese industrie hebben vraag zat. Zelfs grote spelers als Toyota en Volkswagen besteden op wereldschaal gezien ‘slechts’ ruim vier miljard ieder en zijn daarmee kleine spelers voor de leveranciers van halfgeleiders.

Ook in de elektronicawereld zelf vallen intussen slachtoffers. Zo gooide LG de handdoek in de ring met zijn smartphones. Bezweken onder de druk van Samsung en Apple. Opmerkelijk: kennelijk zien zij juist kansen in onder andere de auto-industrie met gespecialiseerde elektronica, connectiviteit (onder andere de toekomstige 6G mobiele techniek) en AI-ontwikkeling. Hun nieuwe doelen.

Het kan verkeren. Wellicht zullen autofabrikanten op sommige gebieden hun just in time leveringsstrategie van componenten moeten omdenken. Precies dat zorgde ervoor dat ze hun plekje in de rij vorig jaar verloren en voorlopig nog even niet terug zullen krijgen.

Dit artikel is verschenen in het april-nummer van AM. Als Premium-abonnee heeft u onbeperkt toegang tot www.automobielmanagement.nl. Ga naar de abonneepagina voor meer informatie en tarieven

Nijpend tekort aan elektronische componenten breekt autofabrikanten op - Automobielmanagement.nl

Nijpend tekort aan elektronische componenten breekt autofabrikanten op

Al zolang de autoproductie na het diepste coronadal weer op gang kwam, horen we verontrustende berichten dat fabrikanten met de ‘handrem’ erop werken. Door een nijpend tekort aan processoren en andere halfgeleiders worden mondiaal fabrieken en lopende banden stilgelegd. Zelfs kabelisolatie blijkt een flessenhals. Specialisten voorspellen dat die miljarden kostende problemen zeker tot volgend jaar voortduren.

In een tijd van elektrificatie en connectiviteit heeft de industrie juist een enorm tekort aan de benodigde elektronische componenten. Noem het kort door de bocht chips: processoren en andere halfgeleiders. Sterker nog, ook het isolatiemateriaal voor de bedrading is moeizaam leverbaar. Het kon allemaal niet op een slechter moment komen nu de fabrikanten na de crisis net weer op stoom komen en zich steeds meer ontwikkelen als techbedrijven.

We hebben de berichten allemaal gezien dat fabrikanten het aantal shifts verlaagt, productiebanden stil moeten leggen en zelfs – van Volkswagen Wolfsburg tot Toyota in Tsjechië – de activiteiten van hele fabrieken dagen- en zelfs wekenlang staken. Op basis van een analyse van IHS Markit Analisten schets het Duitse vakmedium Automobil Industrie een nijpende situatie. Rond eind maart, begin april was de beschikbaarheid van processoren op een dieptepunt. AI: “De prognose is dat het aanbod van mikrocontrollers zich vanaf april kan verbeteren, maar niet kan voldoen aan de vraag van de autofabrikanten. Pas in het derde kwartaal kan aan de vraag worden voldaan, maar nog steeds niet voldoende om de gemiste autoproductie van het eerste half jaar op te vangen.”

Hard tegen hard

Ook Volkswagen onderstreept dat het probleem verergert en verwacht dat daardoor mogelijk ‘meer dan honderdduizend auto’s niet kunnen worden gebouwd’. Ook Ford rekent op flinke vertragingen van Keulen, via Roemenië en Valencia tot Saarlouis. Grote mondiale spelers als Ford en GM rekenen op een schadepost die in de twee miljard en meer dollar loopt.

Volkswagens inkooptopman Murat Aksel zegt in Duitse media: “De krapte is dermate extreem dat er gewoon geen snelle oplossingen bestaan.” Hij waarschuwt: “Deze crisis wordt daardoor dieper en breder en zal langer aanhouden. Het is hard tegen hard.” Dat zal de prijzen opdrijven. Aksel gaat nog verder dan collega’s en voorspelt dat het probleem het hele jaar 2021 zal voortduren. Pas in de loop van 2022 is er wat licht aan het eind van de tunnel, wanneer de chipfabrikanten hun productie hebben uitgebreid.

De hamvraag is natuurlijk hoe het zover heeft kunnen komen. Het antwoord is een les in bescheidenheid voor de automobielindustrie. Voor de chipproducenten staan ‘we’ pas op de zoveelste plek in de rij. Om dat te illustreren: Apple gebruikt ongeveer evenveel microprocessoren als de complete auto-industrie.

Zelfs producenten lijden pijn

Apple is met een inkoopkracht van 58 miljard dollar aan chips de grootste klant en zelfs zij moesten de introductie van een nieuw product als de iPhone 12 met maanden uitstellen. Datzelfde gold voor de gameconsoles van Sony en Microsoft. Nu we zoveel thuis zitten explodeerde de vraag naar die producten. Datzelfde geldt voor elektronica die voor het thuiskantoor wordt besteld.

Techanalist van Mirabaud Neil Campling gaf in een interview in The Guardian een wel heel tekenend voorbeeld van het probleem dat door de immense vraag is gecreëerd: “Het is toch ongelooflijk dat Samsung voor 56 miljard dollar aan halfgeleiders verkoopt aan andere partijen en er zelf voor 37 miljard gebruikt en toch ook de introductie van nieuwe modellen moest vertragen.”

Een groot probleem is daarbij dat het tot twee jaar kan duren voor nieuwe fabrieken voor geavanceerde chips echt vol draaien. De investeringen zijn immens en dat veroorzaakt volgens Campling een soort perfect storm van vraag en aanbod. De prijzen zijn de afgelopen tijd ook al meerdere keren gestegen. Ook in de autowereld moet men tegen elkaar opbieden om de productie gaande te houden. Dat gaan we, zegt hij, in de prijzen van auto’s en pakweg telefoons terugzien.

Niet florissant

Het ziet er voor de automobielindustrie niet florissant uit, schetst Campling in het Britse kwaliteitsdagblad The Guardian. Ook al kopen ze jaarlijks rond de 37 miljard aan chips in voor hun productie. “Ze worden het hardst getroffen omdat ze als een van de laatste in de rij aansloten. Als je nagaat dat Apple 56 miljard inkoopt en nog stevig groeit ligt de vraag wie eerder wordt bevoorraad helder.”

(Foto: Bosch)

Niet voor niets is Bosch heel ver met zijn eigen productie voor halfgeleiders in de autowereld. Het geeft de hofleverancier van de autowereld wellicht een strategisch voordeel. De Taiwanese en Chinese industrie hebben vraag zat. Zelfs grote spelers als Toyota en Volkswagen besteden op wereldschaal gezien ‘slechts’ ruim vier miljard ieder en zijn daarmee kleine spelers voor de leveranciers van halfgeleiders.

Ook in de elektronicawereld zelf vallen intussen slachtoffers. Zo gooide LG de handdoek in de ring met zijn smartphones. Bezweken onder de druk van Samsung en Apple. Opmerkelijk: kennelijk zien zij juist kansen in onder andere de auto-industrie met gespecialiseerde elektronica, connectiviteit (onder andere de toekomstige 6G mobiele techniek) en AI-ontwikkeling. Hun nieuwe doelen.

Het kan verkeren. Wellicht zullen autofabrikanten op sommige gebieden hun just in time leveringsstrategie van componenten moeten omdenken. Precies dat zorgde ervoor dat ze hun plekje in de rij vorig jaar verloren en voorlopig nog even niet terug zullen krijgen.

Dit artikel is verschenen in het april-nummer van AM. Als Premium-abonnee heeft u onbeperkt toegang tot www.automobielmanagement.nl. Ga naar de abonneepagina voor meer informatie en tarieven