‘Duitsland moet zelf meer chips gaan produceren’

Duitsland moet meer chips en andere essentiële onderdelen voor de auto-industrie in eigen land gaan fabriceren. Dat stelt Hildegard Műller, voorzitter van het Verband der Automobilindustrie.

Duitsland en Europa moeten volgens haar anders gaan denken over de zekerheid bij de levering van grondstoffen. Er staan nu banden stil omdat bepaalde onderdelen niet voorradig zijn. “Ik denk niet dat de situatie verder zal verslechteren maar het is wel moeilijk, we zijn volstrekt afhankelijk van de wereldmarkt.’’

Autoproductie blijft achter

Haar woorden worden onderstreept door de recente cijfers van het VDA. Daaruit blijkt dat de autoproductie in Duitsland in juli niet verder kwam dan 246.600 stuks, dat is een kwart lager dan in dezelfde periode vorig jaar. De export van Duitse personenauto’s daalde met 27 procent naar 171.200 auto’s.

Műller heeft tegelijk weer fel uitgehaald naar de in veel landen dreigende ban op diesel- en benzinemotoren. ‘’Als we werkelijk straks iemand een rijverbod opleggen omdat hij over een paar jaar om financiële redenen zijn auto met verbrandingsmotor niet voor een elektrische kan inruilen, dan krijgen we een geweldig sociaal probleem. Dat is dan niets anders dan een onteigening,’’ zegt ze in een interview met regionale kranten.

De belangrijkste lobbyist van de Duitse auto-industrie blijft er daarom voor pleiten niet uitsluitend en alleen te kiezen voor elektrische aandrijving, maar ook waterstof en hoog-efficiënte verbrandingsmotoren een kans te geven.

‘Duitsland moet zelf meer chips gaan produceren’ - Automobielmanagement.nl

‘Duitsland moet zelf meer chips gaan produceren’

Duitsland moet meer chips en andere essentiële onderdelen voor de auto-industrie in eigen land gaan fabriceren. Dat stelt Hildegard Műller, voorzitter van het Verband der Automobilindustrie.

Duitsland en Europa moeten volgens haar anders gaan denken over de zekerheid bij de levering van grondstoffen. Er staan nu banden stil omdat bepaalde onderdelen niet voorradig zijn. “Ik denk niet dat de situatie verder zal verslechteren maar het is wel moeilijk, we zijn volstrekt afhankelijk van de wereldmarkt.’’

Autoproductie blijft achter

Haar woorden worden onderstreept door de recente cijfers van het VDA. Daaruit blijkt dat de autoproductie in Duitsland in juli niet verder kwam dan 246.600 stuks, dat is een kwart lager dan in dezelfde periode vorig jaar. De export van Duitse personenauto’s daalde met 27 procent naar 171.200 auto’s.

Műller heeft tegelijk weer fel uitgehaald naar de in veel landen dreigende ban op diesel- en benzinemotoren. ‘’Als we werkelijk straks iemand een rijverbod opleggen omdat hij over een paar jaar om financiële redenen zijn auto met verbrandingsmotor niet voor een elektrische kan inruilen, dan krijgen we een geweldig sociaal probleem. Dat is dan niets anders dan een onteigening,’’ zegt ze in een interview met regionale kranten.

De belangrijkste lobbyist van de Duitse auto-industrie blijft er daarom voor pleiten niet uitsluitend en alleen te kiezen voor elektrische aandrijving, maar ook waterstof en hoog-efficiënte verbrandingsmotoren een kans te geven.