“Vanuit TU Eindhoven namen we tijdens onze studie deel aan de World Solar Challenge. In 2013 deden we mee met de auto Stella, de eerste gezinsauto op zonne-energie. Daarmee wonnen we in de Cruiser klasse. Naast zo snel mogelijk over de finish komen, moest de auto ook praktisch zijn. Stella heeft ons daarna de hele wereld over gebracht. De auto werd als inspiratieobject gebruikt van China tot aan de VS en alles daartussenin. We wilden laten zien wat er mogelijk was met deze technologie. Daarom noemden we het ‘de auto van de toekomst’. Vervolgens rolde het balletje verder. We realiseerden ons dat we iets in handen hadden waar we mogelijk veel impact mee konden maken. In 2016 zijn we daarom direct na onze studie Lightyear gestart, met als doel om nog meer impact te maken met de kennis en ervaring die we met Stella al hadden opgedaan.”

Een lichtjaar op zonne-energie

“We willen een wereldwijde impact maken. Lightyear staat voor een afstandsmaat, een lichtjaar (946 biljoen kilometer, red). Alle auto’s bij elkaar op de wereld rijden ongeveer één lichtjaar per jaar en doen dit nu nog veelal op fossiele brandstof. Dat willen wij in het jaar 2035 vervangen hebben door auto’s die grotendeels worden aangedreven door zonne-energie. Om dat voor elkaar te krijgen, moeten we over een businessmodel beschikken waarmee de auto beschikbaar en betaalbaar wordt voor iedereen.”

Van de gebaande paden

“Als je afstudeert van de TU Eindhoven bevind je je direct in een regio waar banen letterlijk voor het oprapen liggen in de techniek. Je kunt in het tweede jaar van je studie al een arbeidscontract tekenen voor de rest van je leven, om zeker te zijn van een baan bij een van de grote bedrijven. Dat was voor ons niet echt de route die we voor ons zagen, omdat je dan eindigt als klein radertje in het grote geheel. Wij wisten dat we meer in onze mars hadden en meer voor de wereld zouden kunnen betekenen. Er zijn veel sceptici als het aankomt op het rijden op zonne-energie. Dat zijn niet alleen consumenten, maar ook de auto-industrie zelf. Ze zien vooral praktische problemen, maar soms moet je het aandurven om bepaalde principes los te laten. Wij hebben het aangedurfd. Je hebt vaak een nieuwe speler nodig om de boel op te schudden.”

Groen versus poen

“Ons bedrijfsmodel is inherent duurzaam. Dat betekent dat we op de lange termijn mogelijk helemaal geen auto’s meer direct aan de consument zullen verkopen. Je wilt normaal gesproken natuurlijk zo snel mogelijk, zoveel mogelijk auto’s verkopen. Als je zoveel mogelijk auto’s wilt verkopen, moet je ook zorgen dat mensen na een tijdje een nieuwe auto willen. Economisch is dat goed, maar het is niet duurzaam. Wij draaien het dus om: in het verdienmodel van de toekomst betalen mensen per kilometer voor hun auto. Als bouwer van die auto wil je dan dus met zo min mogelijk auto’s, zoveel mogelijk kilometers rijden en per kilometer zo min mogelijk CO2 uitstoten. Het is belangrijk om altijd naar de lange termijn en het grotere plaatje te kijken. Je moet je niet laten belemmeren, want het moet wel werkbaar blijven. Maar, we blijven wel altijd nadenken over hoe het nóg duurzamer kan.”

(tekst loopt door onder de foto)

In het verdienmodel van de toekomst betalen mensen per kilometer voor hun auto.

Iedereen op één lijn

“De combinatie van impact maken en hightech trekt veel mensen aan. Om ons dna te waarborgen, stellen we bij de selectie van nieuwe werknemers vragen als: hoe denk je na over duurzaamheid, hoe werk je in een team samen en met welke reden kom je iedere dag naar je werk? Het is niet alleen belangrijk om mensen aan te nemen die binnen je bedrijfscultuur passen, maar zeker ook om hen vervolgens bij elkaar te houden en te zorgen dat ze goed kunnen samenwerken aan een gedeeld doel. Om op één lijn te blijven, is communicatie ontzettend belangrijk. Tijdens de maandagochtend kick-off bespreken we geregeld welke impact Lightyear op de wereld heeft en hoe wij de wereld kunnen veranderen, maar vaker nog delen werknemers hun eigen ervaringen over bijvoorbeeld het verduurzamen van hun huis of andere persoonlijke overwinningen. Zo kunnen we elkaar inspireren.”

Vrije tijd inplannen

“Een gezonde werk-privébalans krijg je alleen als je er heel bewust over nadenkt. Ik heb nog geen kinderen, maar toch is het iets waar ook ik soms mee worstel. Ik moet bewust tijd inplannen voor mijn vrienden en bijvoorbeeld geen laptop meenemen op vakantie om op die manier niet alleen met werk bezig te zijn.”

Bewijzen dat het kan

“Door het vermarkten van onze ontwikkeling kunnen we laten zien dat een auto op zonne-energie écht mogelijk is. Op dit moment laten we vooral zien welke technologie we gebruiken en welke vooruitgangen we boeken, wat de potentie ervan is en welke positieve impact dat op de wereld kan hebben. Dit deden we voor de coronacrisis met name door middel van evenementen waar we ons eerste prototype konden laten zien. Op die manier maken we onze technologie tastbaar en kunnen we mensen bij elkaar brengen en onderlinge gesprekken op gang brengen. Als de eerste auto’s straks op de markt zijn, is het aan de pioniers om te bewijzen dat onze techniek werkt en het verhaal door te vertellen.”

Martijn in het kort

1. Wie is jouw mentor geweest in jouw professionele leven?    

“Er is niet maar één persoon die ik zou willen aanwijzen. Ik heb altijd veel inspiratie gehaald uit gesprekken met allerlei verschillende ondernemers. Van ieder ondernemersverhaal kun je iets leren. Inzichten van ondernemers uit alle sectoren zijn interessant voor wat je wilt bereiken.”

2. Wat is de belangrijkste les die je tijdens het runnen van je bedrijf hebt geleerd?

“Je overschat wat je voor elkaar krijgt in een week, maar onderschat wat je voor elkaar krijgt in een jaar.”

3. Wat zijn jouw grootste struikelblokken?    

“Ik ben ongeduldig. Daarom is het belangrijk om uit te blijven zoomen om zicht te houden op de tussenstappen die uiteindelijk leiden naar het grotere doel.”

4. Wie is jouw grootste inspiratiebron?

“Het draait voor mij niet om wat specifieke mensen gedaan of bereikt hebben. Ik raak vooral geïnspireerd door mensen die zonder te oordelen openhartig in het leven staan.”

5. Wat is het eerste waar je aan denkt bij de volgende drie woorden:

“Rijkdom. Vrijheid, tijd, en kunnen doen wat je nodig hebt.

Ferrari. Vormgeving waarin overdaad en tegelijkertijd verfijning terugkomen.

Lief. Overtreffende trap van goed.”

6. Hoe ziet jouw ideale vrije dag eruit?

“Het is 21 graden, de zon schijnt; ik ga een rondje wielrennen en eet ‘s avonds een lekker hapje met vrienden en familie.”

7. Wat betekent duurzaamheid voor jou persoonlijk?     

“Duurzaamheid betekent dat we nog lang gebruik kunnen maken van de wereld. Dat betekent niet meer gebruiken dan je nodig hebt en een stapje extra doen om je impact te beperken.”

8. Hoe groen ben jij privé op een schaal van 1 tot 10? 7

9. Wat is jouw favoriete quote?    

“We cannot solve our problems with the same thinking we used to create them” – Albert Einstein

LiEF – Succesvol ondernemen voor een betere wereld

Dit interview is afkomstig uit LiEF, het duurzame vervolg op de bestseller LEF. Wat maakt sommige impactondernemers succesvoller dan andere? Hoe verenigen topondernemers als Jaap Korteweg (De Vegetarische Slager), Merijn Everaarts (Dopper), Martijn Lammers (Lightyear), Michiel Langezaal (Fastned), Maurits Groen (WakaWaka, Kipster) en Henk-Jan Beltman (Tony’s Chocolonely) groen en poen in hun bedrijf? Mandy Kraakman en Dennis Mensink (beiden Mediatic) voelden bijna dertig ondernemers aan de tand en stuitten op mooie verhalen én inzichten. Ga voor meer info naar: shop.mediatic.eu/shop/boeken/

Dit artikel is verschenen in AM nummer 9!

Ga voor een abonnement op AM naar: www.automobielmanagement.nl/abonneren/

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding