Dit convenant stamt uit juni 2019 en loopt medio dit jaar af. Het is ondertekend door 63 deelnemers, die zich inzetten voor een gemeenschappelijk doel: het veilige gebruik van rijhulpsystemen. Naast een voorzitter, een communicatieadviseur en een onafhankelijk adviseur (Leo Bingen) bestaat het ADAS Kernteam ook uit vertegenwoordigers van ANWB, Aon, BOVAG, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, RAI Vereniging, RDW, Verbond van Verzekeraars en VNA.

Werk aan de winkel

Henk Schravemade was eerder betrokken bij onder andere het MONO Convenant en TeamAlert, waar hij directeur-bestuurder van was. Momenteel is hij zelfstandig ondernemer in duurzame en veilige mobiliteit. Er is veel werk aan de winkel en dat betekent: voorlichten, trainen, adviseren, overleggen en richtlijnen opstellen,” aldus de nieuwe voorzitter. “Ik wil daarbij het potentieel van al die 63 alliantie-deelnemers beter benutten.” Een belangrijke mijlpaal is volgens de organisatie dat alle nieuw geïntroduceerde personenautomodellen vanaf juli 2022 en alle verkochte personenauto’s vanaf juli 2024 voorzien moeten zijn van een aantal ADAS, waaronder een intelligente snelheidsassistent (ISA) en een autonoom noodremsysteem.

Lees ook:
‘Het duurt nog decennia voordat alle auto’s zijn voorzien van ADAS’