Wat is de impact van digitalisering voor de mobiliteitssector?

brand story

Telematicaspecialist ABAX kennen we vooral van haar innovatieve diensten op het gebied van ritregistratie, rijstijlanalyse en wagenparkbeheer. Tegelijkertijd sorteert het bedrijf voor op de vrijgave van OEM-data en ontwikkelt het nieuwe diensten voor haar klanten op basis van ‘connected’ voertuigen. Vergroening, duurzaamheid en het milieu spelen daarbij een grote rol, blijkt uit de woorden van Bart Claes, commercieel directeur voor België en Nederland.

Om maar meteen met die connected auto te beginnen: hij komt eraan. Of eigenlijk is hij er al, maar dan vooral op OEM-niveau. De vrijgave van data is nog zeer beperkt, de meeste OEM’s hebben de connectiviteit van hun voertuigen zo ingericht dat alleen de fabrikant inzicht heeft in de data. Toch verwacht de markt vandaag de dag al oplossingen die gericht zijn op geconnecteerde voertuigen, ziet Claes. “Je krijgt steeds meer nieuwe disruptieve toepassingen die om nieuwe oplossingen vragen. Denk aan verzekeringen, parkeren en lease. Hier zie je de toegevoegde waarde van connectiviteit.”

Waardevoller

De huidige telematicasystemen zijn vooral gericht op inzicht en managementinformatie. Op termijn wordt de data uit deze systemen gecombineerd met OEM-data voorspelt Claes. “Vandaag is de data vele malen belangrijker en vooral wat je ermee kan doen, zeker in combinatie met andere diensten die met de data uit telematica gevoed worden. Dat is veel waardevoller voor klanten. Om een voorbeeld te geven: stel dat je je verzekeringspremie straks betaalt op basis van je eigen, persoonlijke situatie en niet op basis van het gemiddelde van de hele community die bij die verzekeraar is aangesloten. Als je weinig rijdt betaal je weinig en als je veel rijdt betaal je meer. Afhankelijk van je rijstijl krijg je bijvoorbeeld bonuspunten. Ook je maandelijkse leasebedrag zou je op die manier kunnen vaststellen.”

Nieuwe diensten

Er komt dus een moment dat de blackbox-systemen minder belangrijk worden omdat de OEM-telematica al veel kan. Alleen nog niet alle noodzakelijke data is al beschikbaar. Wanneer dat gebeurt is moeilijk in te schatten, ook voor Claes. “Waarschijnlijk zullen enkele early adopters van elektrische merken er eerst mee gaan komen.” ABAX heeft zich de laatste jaren dan ook degelijk voorbereid op de komst ervan. Er zijn nieuwe diensten in ontwikkeling die haast on demand data gaan genereren voor de klanten van ABAX naar gelang hun wensen. Denk aan verzekeraars, transporteurs, leasemaatschappijen en fleetowners.

Bestelautomarkt

Ook de bestelautomarkt biedt volop kansen voor de diensten van ABAX, een markt waar ABAX al sinds jaar en dag vertegenwoordigd is. Het telematicapakket met rit- en kilometerregistratie zal daar zeker blijven bestaan verwacht Claes. “We brengen het reilen en zeilen van alle assets, zowel voertuigen, machines als gereedschappen in beeld. We kunnen onze bestaande diensten en nieuwe diensten op basis van OEM-data combineren in één dashboard voor de klant.”

Duurzaamheid

Tot slot benadrukt Claes dat de telematica diensten van ABAX de levensduur van activa kunnen verlengen. De winst die hiermee te halen valt is enorm. “Als bijvoorbeeld leaseauto’s een jaar langer doorrijden hoeven er simpelweg minder nieuwe auto’s geproduceerd te worden. Dat scheelt enorm in de druk die we leggen op het milieu, daar zetten we echt op in.”

Meer weten over innoveren in wagenparkbeheer? Kijk op www.abax.com/nl/wagenparkbeheer of vraag een vrijblijvende demo aan.

Wat is de impact van digitalisering voor de mobiliteitssector? - Automobielmanagement.nl

Wat is de impact van digitalisering voor de mobiliteitssector?

brand story

Telematicaspecialist ABAX kennen we vooral van haar innovatieve diensten op het gebied van ritregistratie, rijstijlanalyse en wagenparkbeheer. Tegelijkertijd sorteert het bedrijf voor op de vrijgave van OEM-data en ontwikkelt het nieuwe diensten voor haar klanten op basis van ‘connected’ voertuigen. Vergroening, duurzaamheid en het milieu spelen daarbij een grote rol, blijkt uit de woorden van Bart Claes, commercieel directeur voor België en Nederland.

Om maar meteen met die connected auto te beginnen: hij komt eraan. Of eigenlijk is hij er al, maar dan vooral op OEM-niveau. De vrijgave van data is nog zeer beperkt, de meeste OEM’s hebben de connectiviteit van hun voertuigen zo ingericht dat alleen de fabrikant inzicht heeft in de data. Toch verwacht de markt vandaag de dag al oplossingen die gericht zijn op geconnecteerde voertuigen, ziet Claes. “Je krijgt steeds meer nieuwe disruptieve toepassingen die om nieuwe oplossingen vragen. Denk aan verzekeringen, parkeren en lease. Hier zie je de toegevoegde waarde van connectiviteit.”

Waardevoller

De huidige telematicasystemen zijn vooral gericht op inzicht en managementinformatie. Op termijn wordt de data uit deze systemen gecombineerd met OEM-data voorspelt Claes. “Vandaag is de data vele malen belangrijker en vooral wat je ermee kan doen, zeker in combinatie met andere diensten die met de data uit telematica gevoed worden. Dat is veel waardevoller voor klanten. Om een voorbeeld te geven: stel dat je je verzekeringspremie straks betaalt op basis van je eigen, persoonlijke situatie en niet op basis van het gemiddelde van de hele community die bij die verzekeraar is aangesloten. Als je weinig rijdt betaal je weinig en als je veel rijdt betaal je meer. Afhankelijk van je rijstijl krijg je bijvoorbeeld bonuspunten. Ook je maandelijkse leasebedrag zou je op die manier kunnen vaststellen.”

Nieuwe diensten

Er komt dus een moment dat de blackbox-systemen minder belangrijk worden omdat de OEM-telematica al veel kan. Alleen nog niet alle noodzakelijke data is al beschikbaar. Wanneer dat gebeurt is moeilijk in te schatten, ook voor Claes. “Waarschijnlijk zullen enkele early adopters van elektrische merken er eerst mee gaan komen.” ABAX heeft zich de laatste jaren dan ook degelijk voorbereid op de komst ervan. Er zijn nieuwe diensten in ontwikkeling die haast on demand data gaan genereren voor de klanten van ABAX naar gelang hun wensen. Denk aan verzekeraars, transporteurs, leasemaatschappijen en fleetowners.

Bestelautomarkt

Ook de bestelautomarkt biedt volop kansen voor de diensten van ABAX, een markt waar ABAX al sinds jaar en dag vertegenwoordigd is. Het telematicapakket met rit- en kilometerregistratie zal daar zeker blijven bestaan verwacht Claes. “We brengen het reilen en zeilen van alle assets, zowel voertuigen, machines als gereedschappen in beeld. We kunnen onze bestaande diensten en nieuwe diensten op basis van OEM-data combineren in één dashboard voor de klant.”

Duurzaamheid

Tot slot benadrukt Claes dat de telematica diensten van ABAX de levensduur van activa kunnen verlengen. De winst die hiermee te halen valt is enorm. “Als bijvoorbeeld leaseauto’s een jaar langer doorrijden hoeven er simpelweg minder nieuwe auto’s geproduceerd te worden. Dat scheelt enorm in de druk die we leggen op het milieu, daar zetten we echt op in.”

Meer weten over innoveren in wagenparkbeheer? Kijk op www.abax.com/nl/wagenparkbeheer of vraag een vrijblijvende demo aan.