Maakt de subsidie op elektrische auto’s een eind aan pesterijtjes?

Via social media kan je getuige zijn van een fenomeen dat al jaren plaatsvindt in Amerikaanse straten: rolling coal. Lokale hillbillies verwijderen het roetfilter van hun achtcilinder diesel pick-up, of anderszins gemodificeerde truck, om vervolgens naast een elektrische of hybride-auto volgas te geven. Toyota Prius rijders zijn daarbij favoriet.

De enorme roetwolken die dit tot gevolg heeft laten de milieubewuste EV-rijder beteuterd achter, terwijl de truckrijder al joelend zijn kwajongensstreken filmt om dit op YouTube te delen. Ook protesterende milieuactivisten zijn de klos en zelfs Amerikaanse politieagenten worden regelmatig in de dieseldamp gezet wanneer deze een automobilist langs de kant van de weg een bekeuring geven. Likes en clicks gegarandeerd op je YouTube-kanaal.

ICE’ing

Wegens gebrek aan grote dieseltrucks en strikte regelgeving kennen ‘wij’ in Europa dit fenomeen niet, maar er is wel iets dat er op lijkt: ICE’ing. Bij ICE’ing, afgeleid van Internal Combustion Engine, parkeert de eigenaar zijn brandstofauto op een laadplek voor elektrische auto’s. Liefst een pick-up, dat dan weer wel, en bij voorkeur over twee laadplekken. Gewoon om te treiteren.

Gediscrimineerd

Zo op het eerste gezicht zijn beide verschijnselen best grappig, maar er is meer aan de hand. De benzine- c.q. dieselrijder voelt zich namelijk steeds vaker gediscrimineerd. Parkeerplaatsen verdwijnen ten gunste van laadplekken, voor EV-rijders wordt bij winkelbedrijven, bedrijfspanden en horecagelegenheden de rode loper uitgerold in de vorm van laadlocaties terwijl de gewone sterveling maar ergens anders moet parkeren. Daar komt nog bij dat de gepamperde EV-rijder nog verder wordt bevoordeeld met een ‘gratis’ leaseauto, lage bijtelling en een MRB- en BPM-vrijstelling. Dat alles gaat ten koste van de gewone burger in z’n brandstofauto.

Ongelijkheid wegnemen

Zo is althans het sentiment dat bij veel mensen lijkt te groeien. De recent aangekondigde aanschafsubsidie op nieuwe en gebruikte elektrische auto’s is dan ook goed nieuws om niet alleen het wagenpark te verduurzamen, maar ook die gevoelde ongelijkheid deels weg te nemen. De details worden later bekendgemaakt, maar zoals het er nu naar uitziet komt er een subsidie van 4000 euro op nieuwe EV’s en 2000 euro op gebruikte exemplaren. Hopelijk verdwijnen daarmee ook de onderlinge pesterijtjes die we nu zien.

Maakt de subsidie op elektrische auto’s een eind aan pesterijtjes? - Automobielmanagement.nl

Maakt de subsidie op elektrische auto’s een eind aan pesterijtjes?

Via social media kan je getuige zijn van een fenomeen dat al jaren plaatsvindt in Amerikaanse straten: rolling coal. Lokale hillbillies verwijderen het roetfilter van hun achtcilinder diesel pick-up, of anderszins gemodificeerde truck, om vervolgens naast een elektrische of hybride-auto volgas te geven. Toyota Prius rijders zijn daarbij favoriet.

De enorme roetwolken die dit tot gevolg heeft laten de milieubewuste EV-rijder beteuterd achter, terwijl de truckrijder al joelend zijn kwajongensstreken filmt om dit op YouTube te delen. Ook protesterende milieuactivisten zijn de klos en zelfs Amerikaanse politieagenten worden regelmatig in de dieseldamp gezet wanneer deze een automobilist langs de kant van de weg een bekeuring geven. Likes en clicks gegarandeerd op je YouTube-kanaal.

ICE’ing

Wegens gebrek aan grote dieseltrucks en strikte regelgeving kennen ‘wij’ in Europa dit fenomeen niet, maar er is wel iets dat er op lijkt: ICE’ing. Bij ICE’ing, afgeleid van Internal Combustion Engine, parkeert de eigenaar zijn brandstofauto op een laadplek voor elektrische auto’s. Liefst een pick-up, dat dan weer wel, en bij voorkeur over twee laadplekken. Gewoon om te treiteren.

Gediscrimineerd

Zo op het eerste gezicht zijn beide verschijnselen best grappig, maar er is meer aan de hand. De benzine- c.q. dieselrijder voelt zich namelijk steeds vaker gediscrimineerd. Parkeerplaatsen verdwijnen ten gunste van laadplekken, voor EV-rijders wordt bij winkelbedrijven, bedrijfspanden en horecagelegenheden de rode loper uitgerold in de vorm van laadlocaties terwijl de gewone sterveling maar ergens anders moet parkeren. Daar komt nog bij dat de gepamperde EV-rijder nog verder wordt bevoordeeld met een ‘gratis’ leaseauto, lage bijtelling en een MRB- en BPM-vrijstelling. Dat alles gaat ten koste van de gewone burger in z’n brandstofauto.

Ongelijkheid wegnemen

Zo is althans het sentiment dat bij veel mensen lijkt te groeien. De recent aangekondigde aanschafsubsidie op nieuwe en gebruikte elektrische auto’s is dan ook goed nieuws om niet alleen het wagenpark te verduurzamen, maar ook die gevoelde ongelijkheid deels weg te nemen. De details worden later bekendgemaakt, maar zoals het er nu naar uitziet komt er een subsidie van 4000 euro op nieuwe EV’s en 2000 euro op gebruikte exemplaren. Hopelijk verdwijnen daarmee ook de onderlinge pesterijtjes die we nu zien.